49 coaches online • Server time: 14:26
Forum Chat
Log in
Recent Forum Topics goto Post Secret League Americ...goto Post DOTP Season 4goto Post Skittles' Centu...
SearchSearch 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Log in to check your private messages View next topic
Nesseman



Joined: Aug 02, 2003

Post   Posted: Aug 10, 2011 - 22:27 Reply with quote Back to top

Uppdaterad regelpost

_________________
Oh man, that is a burn. Dude, you just got burned. Burned, dude, burned.
Svenska Ligan
Svenska Stall-ligan


Last edited by Nesseman on Feb 20, 2014 - 14:39; edited 16 times in total
Tricktickler



Joined: Jul 10, 2004

Post   Posted: Aug 11, 2011 - 04:31 Reply with quote Back to top

Kanske lite sent att komma med förslag och sånt nu men ger ändå några synpunkter på reglerna.

* Rasbegränsningen borde inte bara gälla nyintagna lag utan även vid byte till gammalt lag. Har man ett gammalt orch-lag liggande tex så får man inte byta till det så länge gränsen för bankarlag är nådd. Dock borde rasbegränsningen inte gälla vid paus. Tar man paus kan man alltid komma in med sitt lag igen (det man spelade med sist) även fast det skulle överstiga rasbegränsningen.

* Slann tycker jag inte hör hemma bland passningslagen. Dom har exakt lika mycket armor, strength och strength-access som Humans. Och likt Humans har dom även en big guy. Om Humans är hybrid så är Slann det också. Underworld består bara utav en massa klena skavens och goblins och har dessutom en thrower tillskillnad från Slann. Så Underworld och Slann borde byta plats så att Underworld hamnar bland passningslagen tillsammans med övriga skavens.

* Det nya divisionssystemet tycker jag är tråkigt utformat eftersom det innebär att 4 av 6 lag i allsvenskan går till slutspel. När så stor andel av lagen går till slutspel blir det ingen hård kamp om slutspelsplatserna och allsvenskan blir för lätt. Det blir som hockey-vm, man kommer kunna softa i den divisionen och satsa på att bygga upp laget istället när det är så lätt att nå slutspel. I förra systemet var det bara 2 av 6 lag som nådde slutspelet och det är betydligt svårare. Vidare är det tråkigt att möta samma lag igen som man precis mötte i gruppspelet. I förra systemet fick man möta ett nytt lag i semifinalen och kanske även i finalen.

På det här problemet finns lite olika lösningar. En är att återgå till gamla systemet.

En annan sak man kan göra är att behålla nuvarande system men göra allsvenskan lite mer attraktiv att vinna genom att låta vinnaren få välja själv vem han skall möta i semifinalen av tvåan, trean och fyran istället för att bara sätta upp honom mot fyran automatiskt.

Ytterligare en sak man skulle kunna införa är att endast låta 3 lag i Allsvenskan nå slutspelet och sedan tilldelar man den fjärde slutspelsplatsen till vinnaren av division 1 istället. Det skulle höja statusen på division 1 lite samtidigt som det skapar mer variation i slutspelet och gör allsvenskan lite svårare.
BooAhl



Joined: Sep 02, 2004

Post   Posted: Aug 11, 2011 - 10:49 Reply with quote Back to top

Tricktickler wrote:
Kanske lite sent att komma med förslag och sånt nu men ger ändå några synpunkter på reglerna.

* Rasbegränsningen borde inte bara gälla nyintagna lag utan även vid byte till gammalt lag. Har man ett gammalt orch-lag liggande tex så får man inte byta till det så länge gränsen för bankarlag är nådd. Dock borde rasbegränsningen inte gälla vid paus. Tar man paus kan man alltid komma in med sitt lag igen (det man spelade med sist) även fast det skulle överstiga rasbegränsningen.

* Slann tycker jag inte hör hemma bland passningslagen. Dom har exakt lika mycket armor, strength och strength-access som Humans. Och likt Humans har dom även en big guy. Om Humans är hybrid så är Slann det också. Underworld består bara utav en massa klena skavens och goblins och har dessutom en thrower tillskillnad från Slann. Så Underworld och Slann borde byta plats så att Underworld hamnar bland passningslagen tillsammans med övriga skavens.

* Det nya divisionssystemet tycker jag är tråkigt utformat eftersom det innebär att 4 av 6 lag i allsvenskan går till slutspel. När så stor andel av lagen går till slutspel blir det ingen hård kamp om slutspelsplatserna och allsvenskan blir för lätt. Det blir som hockey-vm, man kommer kunna softa i den divisionen och satsa på att bygga upp laget istället när det är så lätt att nå slutspel. I förra systemet var det bara 2 av 6 lag som nådde slutspelet och det är betydligt svårare. Vidare är det tråkigt att möta samma lag igen som man precis mötte i gruppspelet. I förra systemet fick man möta ett nytt lag i semifinalen och kanske även i finalen.

På det här problemet finns lite olika lösningar. En är att återgå till gamla systemet.

En annan sak man kan göra är att behålla nuvarande system men göra allsvenskan lite mer attraktiv att vinna genom att låta vinnaren få välja själv vem han skall möta i semifinalen av tvåan, trean och fyran istället för att bara sätta upp honom mot fyran automatiskt.

Ytterligare en sak man skulle kunna införa är att endast låta 3 lag i Allsvenskan nå slutspelet och sedan tilldelar man den fjärde slutspelsplatsen till vinnaren av division 1 istället. Det skulle höja statusen på division 1 lite samtidigt som det skapar mer variation i slutspelet och gör allsvenskan lite svårare.


Bra förslag av TrickTickler! förutom att gå tillbaks till förra systemet. 3+1 slutspel och att 1an väljer först tycker jag verkar bra. Enda problemet är ju att 1:an från div1 kan vara starkare, men sånt är livet. Sen borde man göra sina lag "ready" i den omvända ordningen man får välja. Så att div1 laget måste vara "ready" först sen 3an, sen 2an och tillsist 1an. Och sen väljer man.

** En annan ide är ju att vi skrotar slutspelet och låter bästa laget vinna. Jag är nog för en rak serie med en vinnare efter 5 omgångar när jag tänker efter. Man kan ju öka antalet lag till 8 om säsongen blir för kort.

**Kan man inte släppa bank/pass/hybris begränsningarna? Är de verkligen ett problem? Bättre att sätta en begränsning per ras vid 3, 4 eller 5 istället.

några tankar

BooAhl
Tricktickler



Joined: Jul 10, 2004

Post   Posted: Aug 11, 2011 - 14:50 Reply with quote Back to top

Såg att att Slann hade ag4 catchers nu. Så dom kanske borde ligga med alv-lagen ändå.

Underworld kanske borde flyttas till "Övrigt" där halflings och goblins ligger.
Tricktickler



Joined: Jul 10, 2004

Post   Posted: Aug 11, 2011 - 14:52 Reply with quote Back to top

BooAhl wrote:
Sen borde man göra sina lag "ready" i den omvända ordningen man får välja. Så att div1 laget måste vara "ready" först sen 3an, sen 2an och tillsist 1an. Och sen väljer man.

** En annan ide är ju att vi skrotar slutspelet och låter bästa laget vinna. Jag är nog för en rak serie med en vinnare efter 5 omgångar när jag tänker efter. Man kan ju öka antalet lag till 8 om säsongen blir för kort.

Ja, detta är ju också bra ideer.
t0tem



Joined: Mar 29, 2010

Post   Posted: Aug 11, 2011 - 15:23 Reply with quote Back to top

Underworld borde kallas Underjord

_________________
Who's there?
Gran



Joined: Jul 07, 2005

Post   Posted: Aug 11, 2011 - 23:28 Reply with quote Back to top

Ser bra ut. Smile

_________________
The trouble is that things *never* get better, they just stay the same, only more so.
-- (Terry Pratchett, Eric)

Today Is A Good Day For Someone Else To Die!
-- (Terry Pratchett, Feet of Clay)
SvenS



Joined: Jul 07, 2007

Post   Posted: Aug 12, 2011 - 06:35 Reply with quote Back to top

Ett mellansteg vore kanske att bara lira final? Medans alla 2a lirar mellis?

_________________
IL-S

SL
Nesseman



Joined: Aug 02, 2003

Post   Posted: Aug 12, 2011 - 12:59 Reply with quote Back to top

Bra diskussion grabbar! Jag kan hålla med om att det blir lite trist med topp 4 i slutspel. När det gäller lösningen lutar jag åt SvenS förslag, då slulle den avslutande omgången bestå av en match för alla oavsett om man är i sluspel, kvalar eller spelar mellis.

Jag är benägen att hålla med Tricktickler om rasbegränsningarna för gamla lag, när jag skrev det tänkte jag att man inte ska göra det svårare för spelare att byta in sina klassiska lag som ger extra krydda i serien. Men det är nog mest rättvist om man tillämpar begränsningen där med.

Underworld i övrigt, visst.

_________________
Oh man, that is a burn. Dude, you just got burned. Burned, dude, burned.
Svenska Ligan
Svenska Stall-ligan
Nesseman



Joined: Aug 02, 2003

Post   Posted: Aug 12, 2011 - 15:08 Reply with quote Back to top

Angående Bondelag som spelats upp och över 1500k under dom gamla reglerna och vill vara med i Sl så tycker inte jag dom måste banta ner till 1500k. Nån som har annan åsikt?

_________________
Oh man, that is a burn. Dude, you just got burned. Burned, dude, burned.
Svenska Ligan
Svenska Stall-ligan
Odium_Khan



Joined: Dec 07, 2003

Post   Posted: Aug 14, 2011 - 13:47 Reply with quote Back to top

Gillade gamla SLs divisionssystem och kan hålla med Tricktickler om finaler i Allsvenskan. Men SvenS lösning, som Nesse redan tagit till sig, är också helt OK. Men jag hade också kunnat leva med BooAhls idé om att ligavinnaren takes it all.

Farfarslag från SBL över 1500k inget problem om Nesse säger så. Ingen större skillnad från farfarslag från gamla SL som deltar på samma villkor som färska lag.
Nesseman



Joined: Aug 02, 2003

Post   Posted: Aug 19, 2011 - 14:33 Reply with quote Back to top

Uppdaterat förstaposten, säg till om nåt ser konstigt ut.

_________________
Oh man, that is a burn. Dude, you just got burned. Burned, dude, burned.
Svenska Ligan
Svenska Stall-ligan
Tricktickler



Joined: Jul 10, 2004

Post   Posted: Aug 19, 2011 - 23:35 Reply with quote Back to top

Läste precis att man kan ha house rules i ligor.

Jag föreslår denna husregel i SL: "Piling On rerolls do not get modified by skills".

Generellt sett så är jag emot husregler och vill hålla reglerna så nära LRB som möjligt, men eftersom Piling On är så totalt broken i nuläget när det kombineras med MB så är jag för denna regel.
Nesseman



Joined: Aug 02, 2003

Post   Posted: Aug 20, 2011 - 15:47 Reply with quote Back to top

Tricktickler wrote:
Läste precis att man kan ha house rules i ligor.

Jag föreslår denna husregel i SL: "Piling On rerolls do not get modified by skills".

Generellt sett så är jag emot husregler och vill hålla reglerna så nära LRB som möjligt, men eftersom Piling On är så totalt broken i nuläget när det kombineras med MB så är jag för denna regel.


Som jag har förstått det blir PO+skadeskill ett problem först på rätt hög TV. Dom lag som byggts med dom nya reglerna är ännu inte uppe på dom nivåerna och dom gamla lagen med hög TV har i regel inga PO-spelare. Jag är öppen för diskussion om husregler men så vitt jag vet har SL aldrig använt några.

_________________
Oh man, that is a burn. Dude, you just got burned. Burned, dude, burned.
Svenska Ligan
Svenska Stall-ligan
BooAhl



Joined: Sep 02, 2004

Post   Posted: Aug 20, 2011 - 16:06 Reply with quote Back to top

Tricktickler wrote:
Läste precis att man kan ha house rules i ligor.

Jag föreslår denna husregel i SL: "Piling On rerolls do not get modified by skills".

Generellt sett så är jag emot husregler och vill hålla reglerna så nära LRB som möjligt, men eftersom Piling On är så totalt broken i nuläget när det kombineras med MB så är jag för denna regel.


Jag är helt klart emot i dagsläget. Men det kan ändras i framtiden.

BA
Display posts from previous:     
 Jump to:   
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Log in to check your private messages View next topic