51 coaches online • Server time: 19:37
Forum Chat
Log in
Recent Forum Topics goto Post Creating a custom to...goto Post Secret League Americ...goto Post DOTP Season 4
SearchSearch 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Log in to check your private messages View next topic
Tricktickler



Joined: Jul 10, 2004

Post   Posted: Aug 20, 2011 - 18:03 Reply with quote Back to top

Nesseman wrote:
Som jag har förstått det blir PO+skadeskill ett problem först på rätt hög TV. Dom lag som byggts med dom nya reglerna är ännu inte uppe på dom nivåerna och dom gamla lagen med hög TV har i regel inga PO-spelare. Jag är öppen för diskussion om husregler men så vitt jag vet har SL aldrig använt några.

Det är ett problem på alla TR-nivåer där en POMB-gubbe finns. Men eftersom det är mindre vanligt att spelare hunnit få dom skillsen på lägre TR-nivåer så är ju problemet mindre förekommande där.

Det tråkiga är ju också att det drabbar AV7-lagen mest... Först när claw är inblandat i bilden är av8 och av9-lag lika drabbade.

Med POMB slår man ju ut en av7-spelare från planen, som har block men saknar dodge, på var tredje block. Får man pow på en av7-spelare så är chansen nästan 60% att han blir knockad eller casad.

Det är därför denna husregel lades fram av GalakStarscraper (skaparen av lrb5 och 6) efter att han insett hur broken Pilling On är.

Tyska ligan kör redan med den.

Men jaja, det kanske är något att tänka på i framtiden iaf.
Hiryu



Joined: Jan 27, 2008

Post   Posted: Aug 21, 2011 - 10:25 Reply with quote Back to top

Jag är nog för den regeln. Måste klura en stund till innan jag bestämmer mig helt bara =) Dock inte till denna säsong eftersom inga lag påverkas just nu.
Gran



Joined: Jul 07, 2005

Post   Posted: Aug 21, 2011 - 12:24 Reply with quote Back to top

Jag håller med Hiryu. Vi behöver inte komma till beslut i den frågan nu, men det kräver en diskussion. Jag tycker för övrigt att vi ska överväga samtliga inställningar som kommer att finnas tillgängliga.

_________________
The trouble is that things *never* get better, they just stay the same, only more so.
-- (Terry Pratchett, Eric)

Today Is A Good Day For Someone Else To Die!
-- (Terry Pratchett, Feet of Clay)
Nesseman



Joined: Aug 02, 2003

Post   Posted: Sep 11, 2011 - 23:20 Reply with quote Back to top

Det kom upp en fråga om regeln som förr sa att om det blir två handikapp eller fler mellan lag i Bondeligan fick man inte mötas. Den regeln tar vi nu bort iom det nya systemet med inducements. Så till exempel ett rookielag får möta ett lag som har upp till 1499k i TW (eftersom taket i bondeligan ju ligger på 1500k TW). Synpunkter på detta?

Sen undrar jag vad ni tycker om hur nya lag placeras in i divisionerna.
Om man inte spelat på en säsong och kommer tillbaka hamnar man "mittemellan" den divisionen man senast spelade i och den under.
Om man spelade förra säsongen och byter in sitt gamla SL-lag hamnar man i divisionen under den man låg i.
Slutligen kommer lag från bondeligan in i botten av seriesystemet. Detta inkluderar lag som tagit steget tillbaka till bonde för återhämtning.

Det känns liksom rörigt och en smula orättvist. Man kan liksom klänga sig kvar uppe i seriesystemet genom att ett efter ett avverka gamla lag man har liggande och lag från bondeligan stångar sig blodiga mot veteranlag. Vad tycker ni?

Edit: Lite av en kovändning från mitt håll jag vet Smile Jag tycker fortfarande att det är kul med klassiska SL lag i ligan och underhållningen som det ger kanske väger upp svårigheterna för nya lag. Eller så kanske jag överreagerar och det inte är så jobbigt att klättra, det visar sig väl efter ett par säsonger.

_________________
Oh man, that is a burn. Dude, you just got burned. Burned, dude, burned.
Svenska Ligan
Svenska Stall-ligan
DonTomaso



Joined: Feb 20, 2005

Post   Posted: Sep 12, 2011 - 11:25 Reply with quote Back to top

Jag är ju helt ny i SL-sammanhang, men jag tycker det är rimligt att placeringen är lag-baserad snarare än personbaserad.
Så om man tröttnar på sitt lag och vill byta, så får man börja långt ned igen.
Fråga Ljungskile...

_________________
====================================
Be careful, my common sense is tingling!
skirbo



Joined: Aug 02, 2003

Post   Posted: Sep 12, 2011 - 16:18 Reply with quote Back to top

Håller med om att placering borde vara lagbaserad. Byter man lag borde man flyttas ned.
BooAhl



Joined: Sep 02, 2004

Post   Posted: Sep 14, 2011 - 11:11 Reply with quote Back to top

Häller med Don och Skirbo
Hiryu



Joined: Jan 27, 2008

Post   Posted: Sep 14, 2011 - 11:35 Reply with quote Back to top

Jag med.
Lakrillo



Joined: Sep 12, 2007

Post   Posted: Sep 14, 2011 - 11:45 Reply with quote Back to top

Lag ska hamna längst ner när dom är nya.
Gran



Joined: Jul 07, 2005

Post   Posted: Sep 14, 2011 - 14:11 Reply with quote Back to top

Ja, det är väl givet att det ska vara lagets framgångar som avgör placeringen. Lag som kliver in i ligan, dvs inte spelat föregående säsong, börjar därför i botten. Vad deras coach sen har haft för framgångar ska väl knappast vara relevant i sammanhanget. Sen kan det ju vara så att man skriver reglerna så att återvändande lag rankas högre än helt färska lag och att man sedan fyller tomma platser uppifrån och ned (efter att man kompakterat ligans aktiva lag uppåt givetvis), men det är ju en annan femma.

Vid sidan av att alternativet känns ganska absurt (se RL-jämförelse nedan) så skulle det kunna leda till att ligan blir mer låst eftersom det blir lättare för skickliga coacher att hålla sig kvar i toppen. Det gäller framför allt för dem som har äldre vilande lag som fortfarande är i gott skick, men med dagens journeyman- och inducement-system så kan jag också tänka mig att det inte är omöjligt att hålla sig från nedflyttning med ett färskt hög-TD-lag som alver eller skaven.

Tänk såhär: Senast Sven-Göran Eriksson var tränare i Sverige så ledde han IFK Göteborg till seger Allsvenskan. Om han kom tillbaka till nästa säsong och skrev på för Karlstad BK, skulle det vara rimligt för honom att begära att få dem uppflyttade till Allsvenskan? Wink

_________________
The trouble is that things *never* get better, they just stay the same, only more so.
-- (Terry Pratchett, Eric)

Today Is A Good Day For Someone Else To Die!
-- (Terry Pratchett, Feet of Clay)
Nesseman



Joined: Aug 02, 2003

Post   Posted: Sep 15, 2011 - 00:04 Reply with quote Back to top

Fan Gran. Du ger alltid så bra svar i dom här disskussionerna. Smile
Ska fundera på formuleringarna till nästa säsong.

_________________
Oh man, that is a burn. Dude, you just got burned. Burned, dude, burned.
Svenska Ligan
Svenska Stall-ligan
SvenS



Joined: Jul 07, 2007

Post   Posted: Sep 15, 2011 - 06:37 Reply with quote Back to top

Utmärkt inlägg! Very Happy

_________________
IL-S

SL
Odium_Khan



Joined: Dec 07, 2003

Post   Posted: Sep 17, 2011 - 11:27 Reply with quote Back to top

+1

Inbytta eller färska lag ska ner, ner, ner!
Tricktickler



Joined: Jul 10, 2004

Post   Posted: Sep 23, 2011 - 19:42 Reply with quote Back to top

Tycker man bara skall få spela ett fix antal matcher i bondeligan. Kanske max 7 st eller något. Så att det inte går att minmaxa sitt lag.
Nesseman



Joined: Aug 02, 2003

Post   Posted: Oct 07, 2011 - 15:08 Reply with quote Back to top

Tricktickler wrote:
Tycker man bara skall få spela ett fix antal matcher i bondeligan. Kanske max 7 st eller något. Så att det inte går att minmaxa sitt lag.

Problemet med minmaxing är väl minimalt eftersom vi använder TW och inte TV, eller?



Uppdaterat förstaposten. Folket har talat angående hur lag placeras in i divisioner så jag har uppdaterat det avsnittet. Jag har även justerat Bondeligans regler lite samt lagt till ett avsnitt om krascher.

Har ni några fler synpunkter eller har upptäckt nåt fel i det jag skrivit hojta då till här.

_________________
Oh man, that is a burn. Dude, you just got burned. Burned, dude, burned.
Svenska Ligan
Svenska Stall-ligan
Display posts from previous:     
 Jump to:   
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Log in to check your private messages View next topic