54 coaches online • Server time: 13:15
Forum Chat
Log in
Recent Forum Topics goto Post Having issues launch...goto Post Gnome Box ranking pa...goto Post FUMBBL HAIKU'S
SearchSearch 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Log in to check your private messages View next topic
quota



Joined: Nov 24, 2003

Post   Posted: Nov 17, 2004 - 22:33 Reply with quote Back to top

Denne tråd fik mig til at tænke over ligaen og de komplikationer jeg som Admin ser.

Med de nye regler, der hvis rygterne taler sandt kommer i løbet af denne uge allerede, vil mange ting ændres kraftigt. Nye racer vil komme til, hvilket ikke er det store problem, men kritiske ting som at Big Guys ikke længere har adgang til General Skills ændrer en del.

Spørgsmålet er så nu om Dansk Liga bør omlægges. Seneste sæson har vidst en dalende interesse, og jeg personligt tror at en del af dette har noget at gøre med opdelingen af DL og DS. Denne opdeling har også gjort styringen en del mere kompliceret.

Jeg vil gerne høre folks meninger. Skal vi starte forfra? Stadig med en grænse på antallet af bestemte racer, for variation. Er det ligemeget at min Minotaur har block og RSC, og at andres Big Guys har Block og Tackle?

Jeg er ikke klar over hvilke ændringer der helt præcist vil blive gennemført, ej heller hvornår, men jeg mener det er bedst at komme tingene i forkøbet. Tidligere har der været snak om at WE mistede deres Treeman, og at Mumier og Bull Centaurs også mistede adgang til General Skills. Om disse ting bliver gennemført ved jeg ikke.

_________________
the only good undead is a dead, uhm, undead...
Tallaria



Joined: Jun 11, 2004

Post   Posted: Nov 17, 2004 - 22:51 Reply with quote Back to top

Jeg syntes at de hold som er i DL skal have lov til at fortsætte som de er, lige meget hvad skills de nu må have.

Nu var jeg en af de heldige der slap fra DS ind i DL med et chaoshold, da der kun lige var nok der meldte sig. Men hvis jeg røg ned i DS igen, vil jeg stoppe. Jeg syntes DS er noget møg, da jeg ikke finder 'open round robin' sjovt. Og så kan jeg ikke se hvorfor folk der har spillet alle deres kampe, skal ud af DL når de taber og ned i DS for så at prøve igen. Jeg kan godt se at det er et problem at folk ikke spiller deres kampe, men det var det jo også selv om DS var der, så jeg ville fjerne DS.
Skeloboy



Joined: Aug 02, 2003

Post   Posted: Nov 17, 2004 - 23:28 Reply with quote Back to top

Kører selv en liga i rl, og der har været et par regelændringer, mens den har kørt.

Hvis regelændringer ikke er store(f.eks. fra LRB 1.3-2.0-3.0), så er der ingen grund til at starte forfra.

Men de nye regelændringer er så store, at der er grund til at starte forfra, fordi det nu før stor betydning om big guys slår dobbelt, så de kan få block osv.

Synes også der skal være variation i racerne, så begrænsning er cool.

Om DL/DS: Før var der kun DL, men der var mange der ikke fik spillet. Og der bliver også spillet flere kampe i DL end i DS, så derfor er det en god opdeling, da dem i DL ofte er en anelse mere stabile(men desværre ikke altid)

Yeah, yeah

Skeloboy, der.
Skeloboy



Joined: Aug 02, 2003

Post   Posted: Nov 17, 2004 - 23:37 Reply with quote Back to top

Lige noget mere til DS:

Ideen med, at man må spille mere 4 kampe, hvis man har under 125 i tr er fed.

Problemet er, hold der har mere fra sidste sæson, også skal spille 4 kampe, og det holder ikke. Så kan man beholde et hold i 2-3 sæsoner i DS, og så komme i DL med et superhold, og det ville give en alt for stor fordel. Jeg synes ikke det burde være tilladt at spille flere kampe, når man har mere end et given tr, som så også kan diskuteres. Der mener jeg, at et sted mellem 125-140 er passende.
quota



Joined: Nov 24, 2003

Post   Posted: Nov 17, 2004 - 23:44 Reply with quote Back to top

Tallaria, jeg har ingen anelse hvad du taler om.

Jeg taler jo netop om at lukke DS ned og lukke alle ind i DL. Dog vil der stadig blive noget DS afdeling, men alle vil være samlet. Jeg tror bla. dette vil give en større følelse af at 'høre til' og ikke bare være 'i den der reserve liga'.

Om folk spiller deres kampe er en helt anden diskution, og har ingen plads her. Det er totalt irrelevant om folk spiller eller ej i denne sammenhæng. Jeg er godt klar over at folk nok ikke spiller alle deres kampe, men det er en snak til en anden tid.

Og så fangede jeg heller ik din kommentar:

Quote:
Og så kan jeg ikke se hvorfor folk der har spillet alle deres kampe, skal ud af DL når de taber og ned i DS for så at prøve igen.


Når der kun er plads til 36 i super, 1. div, og 2. div, ja så må der jo nødvendigvis være nogen der rykker ned i DS igen. Ellers ville vi ende med de samme 36 hold, og alle i DS ville aldrig komme med; der ønsker jeg ikke.

Skeloboy, jeg er enig med dig i at det er store ændringer. Det er præcis derfor jeg tager dette op nu, for at høre hvad folk synes. Da dette er FUMBBL og vi ikke har vores hold på et stykke papir, kan vi ikke rette holdene til.

_________________
the only good undead is a dead, uhm, undead...
quota



Joined: Nov 24, 2003

Post   Posted: Nov 17, 2004 - 23:47 Reply with quote Back to top

Skeloboy wrote:
Lige noget mere til DS:

Ideen med, at man må spille mere 4 kampe, hvis man har under 125 i tr er fed.

Problemet er, hold der har mere fra sidste sæson, også skal spille 4 kampe, og det holder ikke. Så kan man beholde et hold i 2-3 sæsoner i DS, og så komme i DL med et superhold, og det ville give en alt for stor fordel. Jeg synes ikke det burde være tilladt at spille flere kampe, når man har mere end et given tr, som så også kan diskuteres. Der mener jeg, at et sted mellem 125-140 er passende.


Man behøver ikke spille fire kampe. Jeg ved ikke om Hovring har fastlagt denne regel, men det er ikke noget jeg har i sinde at gå efter sålænge DS eksisterer. Alle der har interesse kan joine trin 2a og spille om at komme i DL.

Der er et problem med din teori om en øvre TR. Det betyder effektivt at visse coaches ikke kan spille nogle kampe overhovedet pludselig, pga deres TR når dette niveau, og de aldrig kommer med i DL.

_________________
the only good undead is a dead, uhm, undead...
monboesen



Joined: Aug 02, 2003

Post   Posted: Nov 18, 2004 - 00:06 Reply with quote Back to top

Jeg mener ikke ændringerne er så omfattende at det er nødvendigt at starte ligaen forfra. Der i mod synes jeg at der bør indføres flere restriktioner på holdtyper.

Da jeg talte DL op i formiddags var der 19 basherhold, 4 lidt af hvert hold og 7 boldspillerhold. Der er ingen tegn på at det trækker i retning af en mere interresant fordeling. Et maks på to hold af hver race (det giver vist 34 hold når man piller stunty hold fra) og så 2 flyder hold var en mulighed.

Der er simpelthen alt for mange dværge, orc og chaos hold og det har en selvforstærkende virkning.
quota



Joined: Nov 24, 2003

Post   Posted: Nov 18, 2004 - 00:11 Reply with quote Back to top

monboesen wrote:
Jeg mener ikke ændringerne er så omfattende at det er nødvendigt at starte ligaen forfra. Der i mod synes jeg at der bør indføres flere restriktioner på holdtyper.

Da jeg talte DL op i formiddags var der 19 basherhold, 4 lidt af hvert hold og 7 boldspillerhold. Der er ingen tegn på at det trækker i retning af en mere interresant fordeling. Et maks på to hold af hver race (det giver vist 34 hold når man piller stunty hold fra) og så 2 flyder hold var en mulighed.

Der er simpelthen alt for mange dværge, orc og chaos hold og det har en selvforstærkende virkning.


Dette er en anden årsag til at overveje en omstart faktisk. Det er lidt svært at vælge basher hold fra når der kun er præcis 36 der melder sig til. Jeg kunne selvfølgelig have valgt at lave kun super og 1. division, men det virkede lidt tamt.

Hvis der vælges at starte forfra, havde jeg overvejet noget med at alle interesserede kan skrive til mig med hvilke hold de ønsker, prioriteret. Der vil efter en fastsat dato så blive trukket lod på #fumbbl.dk om hvem der får lov at spille de populære racer (orc, chaos, CD, og skaven mest). Ikke noget optimal løsning, det er jeg klar over, men jeg vil hellere spille i en liga med lidt færre personer og med mere variation.

Ved at slå de to ligaer sammen igen vil det også være nemmere at begrænse flere af disse racer at joine. Som det er nu kan alle joine, og ummiddelbart lader det til at folk totalt ignorerer der med race restriktionerne.

_________________
the only good undead is a dead, uhm, undead...
Bartok



Joined: Jul 28, 2004

Post   Posted: Nov 18, 2004 - 00:33 Reply with quote Back to top

Jeg syntes umiddelbart at det nuværede system er godt. Jeg er dog imod denne maks race regel. Hvis man har den, risikere man at ryge ud af DL for aldrig at kunne komme ind igen med mindre man starter forfra. En ide kunne være at gøre det mere atraktivt for non-bashy teams, ved evt. at fjerne DP helt, evt. gøre noget ved claw og RSC samt at stille krav om at man skal starte med 9 i FF da elverholdene har mest glæde af penge. Med hensyn til mængden af Bashy Hold må man jo konstatere at der nu engang er flere bashy hold end non bashy at vælge imellem.
Jeg syntes ikke vi behøver være på forkant med disse ændringer, flere af dem kræver en opdatering af java klienten, så efter min mening bør man køre sæsonen færdig og tage ændringerne med efterhånden som de bliver implimentret i fumbbl.

PS: Jeg syntes ikke det passer at der ikke er tegn på at tingene trækker i en mindre bashy retning, hvis man tager et kig på DS 39 hold, er der 5 wood elf, 2 Dark elf, 1 elf, 2 High elf, 1 Amazon, 3 Human, 6 skaven. Det må da siges at være i retning mod mindre Bashy.
quota



Joined: Nov 24, 2003

Post   Posted: Nov 18, 2004 - 00:44 Reply with quote Back to top

De nye regler kan findes her.

Vi havde en afstemning for lang tid siden om race begrænsning, hvor langt de fleste stemte for. Race begrænsning vil altid være en del af Dansk Liga. Som du selv nævner er der masser af bashy racer at vælge imellem, så hvis det er så vigtigt at bashe, så vælg en anden, der ikke spilles så ofte; Nurgle fx?

Jeg har ingen intentioner om at starte forfra midt i en sæson. Med mindre FUMBBL gør dette umuligt. Jeg mener dog vi skal tage denne diskution før reglerne er over os, men istedet komme dem i forkøbet.

Ang. DS, så er mange af de folk med bløde hold, folk som allerede er i DL.

Vi har tidligere haft en snak om Claw, RSC og også DP. DP har endda været oppe og vende to gange, og er nu blevet begrænset til en per hold.

_________________
the only good undead is a dead, uhm, undead...
Hovring



Joined: Oct 29, 2003

Post   Posted: Nov 18, 2004 - 01:04 Reply with quote Back to top

Selvom jeg er meget glad for mit DE hold kunne en genstart måske være fornuftig. Og så ligge ud med en 100% race spredning kunne være dejligt.

Jeg vil give dig ret i at opdelingen i DL og DS var lidt en fiasko m.h.t. at fange folks interesse. Jeg tror stadig på at idéen om en indledende open round robin og en derefter følgende round robin med 4 hold er god. Den gør det ligesom lettere at sortere de brodne kar fra. Problemet er netop helt nye spillere som melder sig til noget og så forlader fumbbl igen, dem får vi fjernet. Et forslag er måske at den første sæson man spiller i dansk liga skal indledes af noget i den stil, så ville man kunne have en open round robin med alle nytilkommere og så alle som gerne vil træne et nyt hold op. Men starter man forfra og er spiller som før har spillet sine kampe kan man komme direkte i en division med et nyt hold, hvilket nok så ville betyde oprettelsen af en tredje division.
Jeg synes som quota siger at race begrænsningen skal et led tilbage så det også rammer DS (lige meget hvilken form DS kommer til at være i). Det vil simpelt hen skabe færre problemer.
Angående yderligere begrænsning på de bashy hold (såsom ingen DP og sådan) så tror jeg den diskussion har været oppe at vende nok, det er som om vi har fundet det kompromis som alle kan leve med. En gammel idé som jeg nu altid har haft lidt lyst til at føre ud i livet var at bruge øst/vest opdelingen aktivt, evt. i form ad adskillelse i bashy og nonbashy hold, men den idé er jeg ret sikker på flertallet ikke ville kunne lide, sådan var det i hvert fald sidst.

Nå jeg må hellere slutte nu jeg regner med snart at komme mere online igen afleverer nemlig BA projekt på fredag.
monboesen



Joined: Aug 02, 2003

Post   Posted: Nov 18, 2004 - 09:27 Reply with quote Back to top

Quote:

PS: Jeg syntes ikke det passer at der ikke er tegn på at tingene trækker i en mindre bashy retning, hvis man tager et kig på DS 39 hold, er der 5 wood elf, 2 Dark elf, 1 elf, 2 High elf, 1 Amazon, 3 Human, 6 skaven. Det må da siges at være i retning mod mindre Bashy.


Men for at det skal ændre noget kræver det jo at disse hold skal rykke op og klare sig godt i DL. Det har de efter min mening ikke mange chancer for når der er så mange basherhold. De vil skulle spille to eller tre kampe i træk mod bedre udviklede basherhold og så er der en stor chance for at de allerede er smadrede.

Jeg er 100 % for en hård fordeling med højst to hold af hver race, også selvom det sandsynligvis betyder at jeg må opgive mit eget hold. Oven i det er jeg stadig fortaler for en vægtet fordeling til øst/vest så der ikke opstår fordelinger som f.eks. denne sæson hvor den ene superliga har 3 elverhold og den anden 5,5 basherhold.
heinz



Joined: Mar 24, 2004

Post   Posted: Nov 18, 2004 - 09:49 Reply with quote Back to top

Jeg er nok mest stemt for at starte helt forfra, da regelændringerne kommer til at have stor indflydelse på holdopbygning.

Noget helt andet: Jeg forstår ikke, hvorfor Ogre bliver officiel - de vil kunne smadre en hel liga uden problemer, når de kommer op på 170+. Dette vel at mærke uden at score eller spille god bb...bare min mening.

_________________
#fumbbl_academy - the old school alternative | #bloodlust - FUMBBL's first Vampire chat
monboesen



Joined: Aug 02, 2003

Post   Posted: Nov 18, 2004 - 09:54 Reply with quote Back to top

Ja jeg må indrømme at jeg heller ikke mener Ogres har en plads blandt de officielle hold og vill være ked af at se dem i ligaen.
quota



Joined: Nov 24, 2003

Post   Posted: Nov 18, 2004 - 10:16 Reply with quote Back to top

Jeg tror at en opdelign af ligaen med basher hold for sig og elver hold for sig i øst/vest vil dræbe ligaen. Jeg gider i hvert fald ikke møde de samme hold igen og igen. Variation frem for alt. Du mener det måske modsat monboesen? At racerne netop skal blandes? Jeg kan klart bedre lide dette, men jeg må indrømme at jeg mest af alt går ind for at det er tilfældigt, men et par enkelt seedinger.

Omkring Ogre holdet: ummiddelbart spiller vi jo efter LRB reglerne med nogle meget få undtagelser. Jeg er bestemt heller ik nogen stor fan af Ogre holdet, men det er jeg heller ikke af Khmeri, og de er jo med.

_________________
the only good undead is a dead, uhm, undead...
Display posts from previous:     
 Jump to:   
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Log in to check your private messages View next topic