13 coaches online • Server time: 06:04
Forum Chat
Log in
Recent Forum Topics goto Post Elf Draft Coachgoto Post [L] OBBA Smack Talk ...goto Post Cindy fumbling after...
SearchSearch 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Log in to check your private messages View next topic
Webbe



Joined: Aug 13, 2003

Post   Posted: May 30, 2005 - 10:44 Reply with quote Back to top

Som många har sagt tidigare gillar jag heller inte en massa specialregler och utsvävningar från LRB. En del saker är dock enligt mig (och många med mig) brutna, och då tänker jag framför allt på DP samt ogrelaget.

Max en DP per lag är i mina ögon en utmärkt restriktion och när det gäller ogres så hör laget i sin nuvarande tappning överhuvud taget inte hemma på blood bowl planen så dom kan vi banna helt tills de är omgjorda.

Angående stars är jag lite kluven, jag tycker stars är fluffiga men samtidigt är en del av dem helt enkelt lite väl bra, speciellt när specifika matcher (slutspel) blir så viktiga. En lösning vore att göra enskilda matcher mindre viktiga och helt enkelt ta bort slutspelet och helt enkelt ha en enda allsvenska där det som står högst upp efter 5 matcher helt enkelt vinner. Personligen gillar jag av andra anledningar heller inte slutspel i ligor så detta vore i mina ögon ett mycket bättre upplägg.

Jag vet dock att det är många som absolut vill ha en "final" och en alternativ lösning till detta vore då att ha en cup körandes parallellt med ligan.
SideshowBob



Joined: Aug 02, 2003

Post   Posted: May 30, 2005 - 11:59 Reply with quote Back to top

Det verkar ju som det finns lika många åsikter som spelare här, men jag måste väl få komma med mina tankar också.

Max 1 dp - bra idé. Det är en hel del ligor som redan kör med detta och det funkar utmärkt i mitt tycke. Trots allt så gör det ju att alla lag har större chans att klara livhanken och det är väl det vi vill? Jag tycker att varje retirat lag är trist och än så länge är det ju mest alvlag som tvingats till att packa ihop. När dessutom en massa "nya" coacher ger upp redan under första säsongen är också ett tecken på att det kan vara värt att fundera över denna regel. Det krävs ju inte någon större coachtalang för att foula sönder ett lag helt och hållet med den trasiga dp-skillen.

Jag tycker dessutom att ligan får en skön atmosfär av att de gamla "klassiska" lagen biter i, så varje lag som tvingas retira gör ligan en smula tristare.

Begränsat antal claw - Ingen bra idé. Specialregler och utsvävningar gör det hela krångligt och märkligt. Ska då bara Necro få ha en varg tex?

Ogre team - Oerhört trista att spela mot, men är ju numera en del av LRB så jag tycker att de är ok.

Slutspel - Givetvis ska vi ha slutspel! Dessa matcher är ju helkul, dessutom brukar det ju vara finfina publiksiffror och en sprakande underhållning.

Stars - Roliga att skåda. Personligen köper jag (nästan) aldrig stars. Jag behåller hellre pengarna för att minska risken att laget ska totalförstöras. Men vill man blåsa kring 100k för att öka chansen att vinna en enkel match, så tycker jag det är helt ok.

För övrigt så hoppas jag att Pooh Team vinner slutspelet och att UFC tar hem rubbet nästa säsong (om jag slipper Fejd dvs...)
Lazarous



Joined: Nov 12, 2003

Post   Posted: May 30, 2005 - 12:47 Reply with quote Back to top

Det här är en riktigt spännande fråga som jag tycker att diskussionen kring är välkommen. Kanske i synnerhet som jag inte spelat Blood Bowl sedan begynnelsen och en hel del tankar faktiskt är nya för mig.

Själv föredrar jag tveklöst spel som fokuserar på bollen istället för på andra lagets spelare hur mycket reglerna än lämnar utrymme för andra preferenser. Eftersom jag också gillar ligan så kan det vara värt att i förhållande till den överväga svårigheten att behålla ett bra rörligt lag till skillnad från ett krossarlag.

För mig är mycket av nöjet utanför matcherna att se lagens utveckling och känslan av att försöka bygga upp och förbättra spelmöjligheter. Det är kanske lätt att bygga upp en alv, men det är tusan i mig inte lätt att hålla en positiv utveckling. Det finns säkert fler "alvspelare" i ligan idag som spelar lite hållbarare lag av just det skälet.

Nog är det väl bra med blandade ligor och nog är det trist med restriktioner och negativa värderingar om andras spelstilar. Men det är också sant att jag önskar att de defensiva färdigheterna var lika belönande i det långa loppet som de destruktiva...

/Lazarous
razta



Joined: Aug 12, 2003

Post   Posted: May 30, 2005 - 13:03 Reply with quote Back to top

Ludicruz wrote:

Att begränsa antalet bashiga skills tycker jag är en bra tanke. Att sedan se en kontring från bashers om dodge och sidestep tycker jag är lite löjligt. Dodge stoppar man med tackle...sidestep fyller en stor funktion om spelaren lyckas stå kvar på benen...men hur ofta är det? Jag vet dock inget som stoppar claw/rsc/mb/dp...annat än att just undvika plattkontakt. Svårt att lyckas med detta konstycket under en hel match dock.


Hm jadu claw/rsc kontrar man lätt med blodge/sidestep så dessa borde man sätta restriktion på ifall man ska ta bort dps.
Ska man även sätta regler på max 1 wardancer och inga spelare med mer än 1 skill? för detta är bästa stoppet en DP åxå.

Inte nått elakt om någon men verkar som folk inte är bra på att unvika att bli foulade. det är inte så svårt att setill att man inte blir foulad

regel no.1

Blitza inte bollhållaren i boxen

regel no.2

Stå inte själv med dina spelare

Regel no.3

Foula inte tillbax

regel no.4

När du ska göra mål så spela inte ett passninspel. detta gör att ditt lag blir separerat från varandra. vilket underlättar för fouls. så spela ett boxspel med alverna så ska du se att det inte kommer så många fouls...



Det största problemet är att folk tror att man inte blir foulad när man står helt solo med sin ma 9 ag 6 st 2 catcher med 1012309 skills. Gefan i att spela elfball och börja blocka tillbax sluta kuta för ett passningspel. sluta kuta omkring som damer med höga klackar och ge igen lite.

Känns som många i SL borde gå i "raztas foulingskola" för kan man foula bra så kan man även undvika fouls. finns kanske en orsak att jag inte blir utfoulad så ofta? Aja.
Webbe



Joined: Aug 13, 2003

Post   Posted: May 30, 2005 - 14:15 Reply with quote Back to top

Razta: klart man måste skydda sina dyrbara spelare från fouls. Men en dp foular lika bra som 2 eller 8, skillnaden med endast 1 blir ju att man inte baserar sitt spel på att foula. För övrigt är anledningen att du inte blir utfoulad att du inte bryr dig om att vinna vilket i mina ögon är fundamentalt fel.

Angående mitt förlsag om inget slutspel så inser jag nog att dom flesta vill ha slutspelet kvar. En annan lösning till problemet Fejd tog upp är kanske att inte tillåta stars i just slutspelet och kvalmatcher.
mattsve



Joined: Oct 20, 2003

Post   Posted: May 30, 2005 - 14:22 Reply with quote Back to top

Razta, folk har följt din uppmaning, man har slutat spela elfball och slutat kuta för passningspel och börjar slå tillbaka, och för att slå tillbaka behövs ett basharlag och därför har vi hamnat där vi är idag, med massor av basharlag och en miljö som är förbannad tråkig att spela alv i.

Jag är fullt medveten om hur man kan spela för att minimera riskerna men det hjälper inte när hela motståndarlaget är fullproppat med MB/Claw/RSC och eller DP. Jag önskar att basharlagen kunde inse att det finns andra sätt att spela på än bara puckla motståndaren till en blöt liten pöl.

Pass block är en utomordentlig skill att ta för att störa passarlag fram tills att de lyckas skaffa safe throw och även efter det kan man se till att de får minus på att passa/ta emot. Diving tackle är en annan underbar färdighet som tillsammans med tackle kan göra livet surt för vilken alv som helst. Foul Apperance är en jätteirriterande och jobbig skill om man spelar passningsspel. Tentacles kan hindra ett snabbt springande spel. Samtidigt kan man ju ha spelare med MB-kittet så att man kan slå där man behöver utan att hela motståndarlaget sitter i cas-båsen efter matchen. Dessutom vinner man nog fler matcher med den här tekniken.
SideshowBob



Joined: Aug 02, 2003

Post   Posted: May 30, 2005 - 14:23 Reply with quote Back to top

Webbe wrote:
Razta: klart man måste skydda sina dyrbara spelare från fouls. Men en dp foular lika bra som 2 eller 8, skillnaden med endast 1 blir ju att man inte baserar sitt spel på att foula. För övrigt är anledningen att du inte blir utfoulad att du inte bryr dig om att vinna vilket i mina ögon är fundamentalt fel.



Kunde inte sagt det bättre själv. I de ligor jag spelar där det bara tillåts en dp blir foulande ett mycket mer taktiskt inslag än vad det är i SL. Så länge som det finns coacher som inte har vinst som högsta prioritet är det extremt svårt att skydda sig, eftersom det kan foulas utan problem i var och varannan turn.

Har man bara tillgång till en dp så måste man ju välja sina tillfällen med lite mer omsorg, vilket gör matcherna (om möjligt) ännu mer underhållande.
Tinkywinky



Joined: Aug 25, 2003

Post   Posted: May 30, 2005 - 14:31 Reply with quote Back to top

Razta: Jag håller med dig om att det går att minska riskerna att drabbas av farliga foular, men de går knappast att komma runt helt om motståndaren har mer än en dp och fler avbytare + som i ditt fall ett av de bästa lagen i ligan. När man har et mycket bättre lag än sina motståndare får man nog förvänta sig att folk hyr in stjärnor för att överleva/slå tillbaka. Jag tyckte att det var en bra grej att Emil hyrde stjärnorna mot dig. Smile

Raztas andra poäng är dock viktigare, det går alldeles utmärkt att slå tillbaka. Man kommer aldrig att få positiv cas-diff med ett skogsalvslag men om du har dp:s själv som du visar att du gladeligen använder så kan det elaka laget lätt hamna i ett läge där coachen tvekar över att riskera en utvisning genom att sparka med ögat.

Å andra sidan tycker jag nog inte att det är så skoj om alla lag har tre dp. Jag är rätt tävlingsinriktad själv och kan inte hålla mig ifrån att göra mitt lag så bra som möjligt vilket i mitt fall innebär 2-4 dp:s. Det tråkiga blir när alla lag gör på det viset. Det finns inget hybrid/springalag med flera dp:s i ligan vad jag vet, men dp är faktiskt så bra att det lönar sig att ha flera stycken oavsett vilket lag man spelar! (möjligtvis med undantag av alvlag om man inte har råd med avbytare).

Ett problem med att begränsa antalet dp är dock att det är just dp:s som är den starkast begränsande faktorn i att hindra av9-lagen från att växa för evigt.

_________________
Do you play ranked and wonder where all the good coaches are? Are you also from Sweden? Then join the Swedish league!
Fejd



Joined: Aug 02, 2003

Post   Posted: May 30, 2005 - 15:12 Reply with quote Back to top

Poängen med att spela i ligan ska ju vara att ALLA har kul. Det är inte kul att förlora hela tiden, det är inte kul att få sitt lag mosat och det är inte kul när folk känner sig tvingade att conceada och/eller hoppa av/ta paus ifrån ligan. Därför finns ett behov av vissa begränsningar för att alla coacher ska kunna ha kul när dom spelar alla raser. tillgång till stars (iallafall dom med st5+), för många skadeskills och snedvriden fördelning av lag typer gör att ligan blir tråkigare och att vi tappar coacher. Vi har fått in många bra förslag här på hur man kan lösa dessa problem och personligen så hoppas jag på att några av dom kommer att införas för att det ska bli en roligare och mer underhålland miljö för alla...
has



Joined: Oct 22, 2003

Post   Posted: May 30, 2005 - 15:58 Reply with quote Back to top

Lite blandade kommentarer från min sida.

- Jag kommer inte att göra några ändringar inför sommarkuppen, utan eventuella ändringar kommer inte att införas förrän tidigast nästa säsong, som jag räknar med kommer att börja i mitten på augusti. Då är vi ungefär en säsong ifrån nästa rules review (ja, de säger att de skulle frysa reglerna nu, men det finns en del som säkert kommer att ändras ändå), så det borde finnas åtminstone en antydan om vad som kommer att ändras där. Detta gör också att ni har gott om tid att diskutera det här, och jag kommer att försöka hålla en låg profil så det inte blir något "men has har redan bestämt sig".

- Cup parallellt med säsongen - funkar inte rent tekniskt, tyvärr. Annars hade jag infört det för länge sen.

- Slutspel kommer att vara kvar.

- Ogrelag - i det här fallet tror jag på att vänta. Vi har bara två ogrelag i ligan, inga fler är på väg in, och det är ganska osannolikt att något mer kommer att komma med till nästa säsong. Eftersom det varit rätt hård kritik mot ogrelineupen så är det inte otroligt att det blir en ändring under hösten. Åtminstone fram till augusti gäller "vänta och se".
Casper



Joined: Feb 02, 2004

Post   Posted: Jun 06, 2005 - 15:28 Reply with quote Back to top

Personligen tycker jag inte ogres är särskilt bra, brutna är dom absolut inte.

Ska man införa ändringar från LRB ska det vara måttfullt. Typ max 1 DP/lag tycker jag är en väldigt bra regel som många ligor kör med. Begränsa antal klor i ett lag och liknande tror jag inte lika mycket på dock, eftersom det bara slår mot de lag som kan ta mutationer. Möjligtvis skulle man kunna förbjuda kombinationen claws/RSC eftersom den i mitt tycke är väldigt tråkig och gör att man går mer på att döda motståndarlaget än att spela boll (MB + ena klon skulle ju fortfarande funka rätt bra, och bara kräva en dubbel). Är ok för mig om kaoslag har klor på många spelare om dom har tur att slå många dubbla dock (fast det välkomnas ju om folk hade mer än slå sönder motståndarna i åtanke, tentakler tex är extremt bra mot passa/hybridlag).

Ska ta och läsa igenom hela diskussionen nu så kommer det kanske mer sen.
Casper



Joined: Feb 02, 2004

Post   Posted: Jun 06, 2005 - 16:20 Reply with quote Back to top

Nu har jag läst det mest iallafall så kommer med lite mer synpunkter.

Håller med alla som tycker att ligan ska hållas så nära LRB som möjligt. I mitt tycke räcker det med begränsning på 1 DP/lag och ingen claws/RSC-kombination. Begränsa till 4 skadeskills per lag tex skulle ju missgynna bashalagen väldigt mycket. Vad tar man på en longbeard som har guard och får sin andra vanliga skill? PO måste väl räknas som skadeskill vilket betyder att man nästan måste välja pro (eller kick om man inte har det redan). Stars tycker jag inte heller man ska begränsa. Billigare lag som humans tex måste ju ha nåt att lägga pengar på om dom skulle ha tur och klara sig utan skador några matcher i rad. Även orättvist mot dom lag som inte kan ha wizard om dom inte får använda sina pengar på stars. Detta säger jag ju givetvis bara för att jag vill ha min brutna prince moron Smile.

Det är väl någon sorts begränsning på olika lag nu så det balanseras förhoppningsvis lite mer i framtiden så det finns mer passa/hybridlag.

SergeiBautin: Såg inte din match men det är standard att folk cheerar när spelare dör. Folk blev rätt glada när man ST4 AG5 blodge lion warrior dog, men det är bara ta det som en man. Han dog i en SL final som jag vann, ska man dö ska man göra det med stil Smile. In the end är det ju bara ett spel, går det åt helvete är det bara att starta nytt lag och försöka igen.
Markela



Joined: Apr 26, 2004

Post   Posted: Jun 06, 2005 - 16:58 Reply with quote Back to top

Förstår inte riktigt varför folk ska klaga på CLAW/MB/RSC hela tiden. För det är så många som har kombinationer i dessa ?
1 Mumie har i snitt klart mer casualties än någon chaos spelare. För det är ju så lätt och få ihop block/claw/rsc på en spelare, tar ju bara en 30 matcher eller nått om du har tur.

DP är utom tvekan den största skadeskillen, och det krävs bara 1 skill och general access för att få den. Och det är alltid värt att foula
dvs det är alltid taktiskt att foula. Sen kan man ju vara mer eller mindre onödig och låta bli att foula när man redan vunnit.
Ska man begränsa något så är det DP som man bör sikta in sig på i min mening.
Och visst är det lite av en upprustning i SL, för när jag såg att jag skulle möta Santa och has 4 mumier och 3 DPs, då fanns det inget annat alternativ än att själv skaffa 2 DP till. För jag anser att jag ska ha minst lika många DP som min motståndare så jag kan ge igen ifall han fular sig.

Stars - Hur många matcher handlar det om ? Och något ska väl lag som klarat sig bra från skador spendera sina pengar på.
Jag ser stars som en extra krydda till spelet och det skulle vara synd att ta bort dem. Speciellt som någon sa tidigare här i tråden, hur kul är det att spela gobbos utan stars ?

Markela
Tinkywinky



Joined: Aug 25, 2003

Post   Posted: Jun 06, 2005 - 17:24 Reply with quote Back to top

1 dp per lag verkar poppis.

Vad gäller klorna ändrar jag mig nog, det påverkar nästan inga lag och hur många klor/rsc har vi egentligen haft i ligan totalt? Två eller tre?
Vad jag verkligen skulle vilja vore att foulreglerna ändrades till de i vault. Det är synd att vi inte kan modifiera reglerna själva. Jag tycker att foulande är en viktig del av bloodbowl. Det känns väldigt rätt med foulande. Som det är nu är det dock statistiskt rätt att foula i nästan alla lägen.

_________________
Do you play ranked and wonder where all the good coaches are? Are you also from Sweden? Then join the Swedish league!
Ludicruz



Joined: Jan 06, 2004

Post   Posted: Jun 06, 2005 - 18:08 Reply with quote Back to top

razta wrote:
Hm jadu claw/rsc kontrar man lätt med blodge/sidestep så dessa borde man sätta restriktion på ifall man ska ta bort dps.
Ska man även sätta regler på max 1 wardancer och inga spelare med mer än 1 skill? för detta är bästa stoppet en DP åxå.

Inte nått elakt om någon men verkar som folk inte är bra på att unvika att bli foulade. det är inte så svårt att setill att man inte blir foulad

regel no.1

Blitza inte bollhållaren i boxen

regel no.2

Stå inte själv med dina spelare

Regel no.3

Foula inte tillbax

regel no.4

När du ska göra mål så spela inte ett passninspel. detta gör att ditt lag blir separerat från varandra. vilket underlättar för fouls. så spela ett boxspel med alverna så ska du se att det inte kommer så många fouls...

Det största problemet är att folk tror att man inte blir foulad när man står helt solo med sin ma 9 ag 6 st 2 catcher med 1012309 skills. Gefan i att spela elfball och börja blocka tillbax sluta kuta för ett passningspel. sluta kuta omkring som damer med höga klackar och ge igen lite.

Känns som många i SL borde gå i "raztas foulingskola" för kan man foula bra så kan man även undvika fouls. finns kanske en orsak att jag inte blir utfoulad så ofta? Aja.


Billigt razta...för du vet att med tackle spelar det ingen roll hur mkt blodge sidestep din opp har...du plockar honom likafullt.

Oavsett att du finner nöje i att foula sönder din opp finns det fortfarande inget som skyddar mot en foul. Jag säger inte att det är fel att foula för en taktisk foul ngn gång ibland piskar jag in också. Men att foula bara för att du kan...som är din melodi är ju löjligt. Att sedan säga...foula inte tillbaka? Ge dig!!

Jag håller med om att den ensamma ag6 catchern kan be om en foul och verkligen behöva foulas...men linon utan skills som stod på LOS då?

Att folk överlag inte vill sätta begränsingar på ligan förstår jag. Stars och wizards säger jag inget om. Men håller med om begränsingen iaf på max 1 DP.
Display posts from previous:     
 Jump to:   
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Log in to check your private messages View next topic