17 coaches online • Server time: 07:15
Forum Chat
Log in
Recent Forum Topics goto Post Conceding v Goblins/...goto Post War Drums?goto Post Advice tabletop tour...
SearchSearch 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Log in to check your private messages View next topic
has



Joined: Oct 22, 2003

Post 21 Posted: Feb 28, 2005 - 10:30 Reply with quote Back to top

Tjo gott folk!

Ny säsong och en ny tråd med plats för skvaller, analyser och förtäckta hot (aka. pressreleaser) från coacherna.
Odium_Khan



Joined: Dec 07, 2003

Post   Posted: Feb 28, 2005 - 10:59 Reply with quote Back to top

Ho ho ho! Det blir Grudgematch redan i första omgången i Division 1 västra! Har du ställt upp numspec till 50, razta?
razta



Joined: Aug 12, 2003

Post   Posted: Mar 03, 2005 - 18:33 Reply with quote Back to top

jepps det hade jag gjort Razz
Kane



Joined: May 04, 2004

Post   Posted: Mar 09, 2005 - 15:30 Reply with quote Back to top

yo yo !
you are strong enough for THE CROWN CUP ???

http://fumbbl.com/FUMBBL.php?page=group&op=view&group=2246

i would be gald to have some svenska coaches in there...
Arkeo



Joined: Aug 02, 2003

Post   Posted: Mar 16, 2005 - 09:18 Reply with quote Back to top

Reebook spelande i Växjö bolltrillare är död!

En glädje att titta på vid sidan om! Very Happy

En fasa att möta på planen! Shocked

Tack för denna tiden! Cool
Stonewall



Joined: Apr 07, 2004

Post   Posted: May 18, 2005 - 17:37 Reply with quote Back to top

Av ngn anledning kommer jag inte åt chatten på min nya dator på jobbet. så jag får gnälla här istället.
Såg precis att Winter Feast och Bodyslam Boneheads spelat och döm min förvåning när jag såg att matchen slutade med concede.
/boo
jag menar, jag hade förstått om ett stackars sönderslaget alvlag gett sej eller om matchen helt saknade betydelse. men när ni är beredda att dela ut så mkt smärta, borde ni inte kunna ta iaf lite då? det är ju inte så att av9 är skaventunnt direkt....
(visst jag hade gärna sett död och förstörelse på båda sidor, allt för att skydda mina egna älsklingar, så det är ju inte så att jag är helt opartisk. men ändå...)

_________________
Loves bitch but man enough to admit it!
Fejd



Joined: Aug 02, 2003

Post   Posted: May 24, 2005 - 23:21 Reply with quote Back to top

Halloj.

Som en av dom få coacher som har varit med från början och sett svenska ligan växa och byggas upp till det stora community som vi ser idag så måste jag säga att man får en tår av glädje i ögat av denna utveckling. Dessvärre så får man även en tår i andra ögat av den utveckling som många av lagen och coacherna har tagit i ligan (jag själv inkluderat). Denna utveckling är naturligtvis den ständiga kapprustning som pågår i skadeskills. Som det ser ut idag, framförallt i dom övre regionerna av ligan så finns det en klar överrepresentation av basher lag, av vilka många tyvärr är byggda för att döda andra lag, antingen i självförsvar elelr som i ett led att vinna genom att se till att det inte finns några motståndare kvar på planen. Det är tyvärr inte ovanligt å se 6+ MBs och/eller claws/RSC på ett lag tillsammans med 1-3 DPs vilket leder till att lag som inte är uppbygda så avrättas väldigt fort och skickas till glömskan med express tåg. Visst ett monster eller två på ett lag är väl ok men när det finns en 5, 6 stycken så är det inte kul längre och det har förstört mycket av den känsla som fanns från början och som jag tyckte gjorde SL till den bästa ligan på FUMBBL.
Det andra problemet som jag ser med ligan är den fria tillgången till starplayers. Dessa är extremt trasiga och dominerar dom matcher dom hyrs in till alldeles för mycket... Visst, ST4- stjärnorna är inte så farliga eftersom dom i normala fall går att hantera för motståndet ialalfall men ST6+ starsen i stil med Ramtut, Morg'n'Thorg osv förstör matchbilderna alldeles för mycket... Tillgång till stars leder till att dom som slår bra på sina winnings slag kan hyra dessa medans andra inte kan det vilket leder till att dessa vinner, tjänar med pengar å kan hyra fler stars, mosa fler lag, vinna mer pengar osv. Att dom dessutom inte räknas in ordentligt i din TR gör dessutom att dessa lag alldeles för ofta får med sig handicap slag oxå vilket ytterligare förvärrar spelbalansen.

Dom steg som Has tagit för att reducera antalet basher lag är bra men räcker inte i min mening på långa vägar för att lösa problemet. Jag föreslår därför att man:
1. Maximerar antalet skadeskills (DP, MB, Claws och RSC) som ett lag får ha till 4.
2. Bannar starplayers.

Dessa ändringar borde få ligan att återgå till ett stadium av bra uppblandningar av lag, att den bäste coachen vinner samt att vi får betydligt mycket mindre mosade lag och conceades...
Ang hur man ska implementera detta så är jag fullt för att man får kicka folk tills man kommer ner under begränsningarna alt att man inte får ta nya skills av den typen innan man kommit ner under maxantalet alt att man startar om ligan med fräsha lag...

Åsikter, synpunkter?
SideshowBob



Joined: Aug 02, 2003

Post   Posted: May 25, 2005 - 12:46 Reply with quote Back to top

Jag är enig i det mesta Fejd säger, men på nåt vis känns det som det blir svårt att implementera.

Om man bara skulle tillåta 4 skadeskills skulle det ju innebära att:
1) Ett Ogrelag bara få spela med 4 ogres
2) Ett Khemrilag får klara sig med tre mumier eller utan DP (lycka till...)
3) Dvärgarnas långskägg mest springer omkring med guard/pro och.....pass block. Känns ju som att dvärgar får det halvknepigt då också.
4) Mina blitzers har ju ingen aning hur man slår en dubbel, så till slut blir jag ju tvungen att ta MB! Eller nåt.


Som sagt är jag enig att det är trist för ligans utveckling med en massa mördarlag, men som sagt blir det svårt att implementera. Synpunkter någon?


Angående stars är jag helt enig. Men jag har ju alltid varit extremt skeptisk till att bränna en 80-110 K på en spelare för en enkel match, så jag är nog ganska partisk i denna fråga.

Mera åsikter, synpunkter?
SergeiBautin



Joined: Jul 15, 2004

Post   Posted: May 25, 2005 - 12:54 Reply with quote Back to top

Jag fick bara en feeling när jag spelade nu under säsongen som gick (min första och sista tyvärr) att det var banka och döda som var själva målet med Ligan. På matchena hördes inte ett pip när man gjorde td eller nåt annat, först när det foulades eller dödades på annat sätt vaknade publiken, och 4-5 "Ooooh, thats gotta hurt" hördes. Lite tröttsamt, tyckte i alla fall jag Smile Funderade på att göra ett Khemri eller nåt och banka på där, men jag får se

_________________
Do you know that every time someone uses the word 'fluff' instead of 'background', a kitten dies?
- gav thorpe
SideshowBob



Joined: Aug 02, 2003

Post   Posted: May 25, 2005 - 13:02 Reply with quote Back to top

Sergei - du får skylla dig själv...

Jag tänkte gå in och specca en av dina matcher för att heja på råttorna (jag håller alltid på de svaga), men stadion var utsåld! Så det är klart du blir utbuad när du enbart släpper in motståndarfans...

Men givetvis är det inte bara banka och döda som gäller, även om vissa coacher tror det. Just nu är det tex två alvlag som leder respektive Allsvenska.

MAn får dock räkna med att ta en hel del stryk i en liga som denna. Jag stallar och foular själv betydligt mer än jag normalt gör och räknar med att andra gör detsamma mot mig. Om sedan publiken jublar när min tredje blitzers sprintar sig till döds på 4 matcher (japp det har hänt), så letar jag upp dom och tvingar dom på blind date med Klang Karlsson.
Treefinger



Joined: Mar 09, 2004

Post   Posted: May 25, 2005 - 13:57 Reply with quote Back to top

Jag är lite delad i frågan om att restriktera basherlag faktiskt, vet inte om det är för att jag inte bryr mig så mycket eller för att alla mina killar har AV9 (har dock bara 3 skadeskills om man inte räknar trollet eftersom han aldrig gör något iaf...). Jag måste nog säga att de lag jag fruktar att möta inte är basherlag, utan elakaelaka alver.

Basherlag tar det ofta lång tid att skilla upp på grund av att de har lite svårt att göra TD och försöker få SPP via CAS vilket tar _lååång_ tid, ett alvlag skillar lätt en nybörjaralv på en match eller två. Om det nu inte finns någon som rensar lite i alvlagen blir de snabbt _grymma_.

Så jag vet inte, det känns som om man restrikterar basherlag så kommer springlagen få fördel och sedan måste man restriktera dem och så vidare i en nedåtgående spiral.

Så, för min del känns det som det är en del av spelet och att publiken vill ha blod är väl en regel som hållit i några tusen år vid det här laget. Jag ser det mest som en intressant grej när publiken buar när jag använder min DP till assist istället för foul ^_^;;

Fast för min del gör det inget om man restrikterar skadeskills till 4 och drar in på starplayers, Revolters uppfyller båda restriktionerna och har inga planer på att skaffa fler skadeskills på ett tag.
SergeiBautin



Joined: Jul 15, 2004

Post   Posted: May 25, 2005 - 14:15 Reply with quote Back to top

Bob, jag ska säga att fram tills min sista match så hade jag ingen aning om att man kunde ändra antalet åskådare nånstans. Jag fick det påtalat för mig av nån via chatten att ja skulle ändra, vilket jag inte hade en aning om att man kunde göra.
Angående den något ensidiga publiken så är det väl helt enkelt en fråga om tycke och smak. Och folk som uppenbarligen bara är där för att hejja när små råttor dör, de klarar jag mig utan rätt bra. Så alternativen om Khemri eller inget kvarstår Smile

_________________
Do you know that every time someone uses the word 'fluff' instead of 'background', a kitten dies?
- gav thorpe
SideshowBob



Joined: Aug 02, 2003

Post   Posted: May 25, 2005 - 14:25 Reply with quote Back to top

Av någon anledning är det ju blod publiken vill se. Så är det dock överallt på fumbbl och inte bara i SL. Kan lova att en foularmatch mellan Buskopanz och Wuhan drar mångfaldigt mer publik än en alvmatch mellan två finsnidare. Det är ju oerhört kul att höra ett rip-ljud och se en pixelfigur landa i en liten ruta långt ner till höger i bild, eller?

Personligen är jag ju bara nöjd när jag har publiken emot mig, det får ju en att tända till och spela bra Blood Bowl, istället för att bara slå på autopiloten och sprinta igenom matchen.

Ps. Gärna fler Khemrilag till ligan. Det är nog det lag jag fruktar minst att möta.
Stonewall



Joined: Apr 07, 2004

Post   Posted: May 25, 2005 - 14:35 Reply with quote Back to top

För det första vill jag utbrista i ett Hurra! för en (än så länge) hyggligt sansad diskussion som inte händer i chatten, som jag kan få ta del av på jobbet. bra, fortsätt gärna håll en hög och bra ton (ehhh. vad kan jag säja, är ju lärare så det är viktigt att alla kommer till tals)
Har länge funderat på om formatet med väldigt få restriktioner är bra elle inte. min egen lite snabbt ihopplockade statistik visar att av 9 segrare i ligan är det 2 boll, 4 hybrid och 3 bashlag. så även om det inte är ngt direkt statistiskt underlag så pekar det väl mot att alla typer av lag har en chans att vinna (och oxå gör det). däremot är det väl rätt snedfördelat i dom högre divisionerna i stort även om nu två alvlag leder allsvenskorna.
För egen del skulle 4 skadeskills inte kännas som ett svårt handikapp men å andra sidan kanske dom lag som får sparka hälften av spelarna tycka annorlunda. Starplayers däremot får gärna försvinna...
kanske skulle ett alternativ vara att hitta på ett sätt att premiera vinst mer. känns som att dom lag som är mest byggda för att döda och lämlästa delvis väljer bort sin möjlighet att spela boll så möjligen skulle folk vara mindre intresserade av att bara ladda upp med dödarskills om vinst var (ännu) mer attraktivt. men det förutsätter såklart att folk spelar för att vinna.

_________________
Loves bitch but man enough to admit it!
Fejd



Joined: Aug 02, 2003

Post   Posted: May 25, 2005 - 14:36 Reply with quote Back to top

alvlag e ju alltid svåra å stoppa och som synes så är nog skadeskills inte vägen å gå för att göra detta då 2 sådana leder respektive allsvenska. Tackle, diving tackle, tentacles, FA, passblock och likanande är betydligt mycket mer användbart för detta ändamål.
Khemris går å spela på andra sätt än å ta MB på sina blitz-ras å DP på skelleten och jag tycker det e bra om man uppmuntrar folk att göra detta...Ogres å andra sidan skulle ju bli lite kinkiga, men jag antar att det skulle vara ok å låta dom gå emot reglerna å ha så många ogres dom vill men inga DPs som komplement. Dom blev ju trots allt godkända som ett officelt lag även om många e tveksamma till om dom skulle blivit det... x)
Display posts from previous:     
 Jump to:   
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Log in to check your private messages View next topic