24 coaches online • Server time: 08:51
Forum Chat
Log in
Recent Forum Topics goto Post Draft League Expansi...goto Post 90+ Custom Rosters!goto Post NBFL Season 32: The ...
SearchSearch 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Log in to check your private messages View next topic
Fejd



Joined: Aug 02, 2003

Post   Posted: Jan 02, 2006 - 23:49 Reply with quote Back to top

Lite input angående föreslagna idéer då. Smile

1. Ersättning av lag.
Klart att man ska få ersätta sitt lag om man av nån anledning inte e nöjd med dom. Dock bara i början av ny säsong, cup eller liknande. Byta under pågånge säsong kommer bara å leda till missbruk...

2. Nya lag.
Mitt förslag här är att man har en maxgräns på TR för nya lag istället för att den ska vara lägre än alla andras. Ger förutom möjligheten för gamla ereb lag möjligheten att komma tillbaka även en större möjlighet för bräckliga lag (av 7 lag) att få som uppbyggnadsmatcher dom behöver. Sällan kul å dra igång ett nytt zon lag å dom två första motståndare du möter är dvärgar.. Förslagsvis sätter man TR taket på 150. Vill man ha högre TR så får man endast få sådant genom att spela i ligan.

3. Rasbegränsning.
10% låter bra. Med tillskottet att det alltid e tillåtet med minst 2 lag av samma ras..
magan174



Joined: Aug 01, 2004

Post   Posted: Jan 03, 2006 - 07:31 Reply with quote Back to top

Mina synpunkter.
1. Byt lag om du känner för det. I Ereb ska man ha "änna go" (Göteborska) känsla för sitt lag. Exempelvis som mina dvärgar som vann förra Erebturneringen. De startade med en förlust och inte en enda spp, förutom MVP, och sen så vände de och vann mot Bantha mot Bantha (ej dubbelskrivet bara dryg). Vilken känsla, vilken Disneysaga! Hmmm nåja nu var det inte mina dvärgar detta skulle handla om (de slog även Banhtas Chaoslag http://fumbbl.com/FUMBBL.php?page=match&op=view&id=887823) utan ifall man ska få byta lag. Och det svarade jag ju på i första meningen. Resten blev lite bonusmaterial.

2. Detta är en svår fråga tycker jag. Jag bruklar inte byta lag själv. Men varför sätta en gräns på 150 i tr? Det kan ju finnas ett gäng lag i ligan som inte har nåt dit själva, eller så kanske alla lag ligger högt över? Kan man inte räkna ut medelTR bland de lag som väljer att vara kvar och sätta det som gräns? Eller blir det orättvist för de med lägst tr som ändå varit med i turneringen? Och varför tjatar vi på om TR? Kan man inte gå på medeltaler i TS istället? Förövrigt så slög jag Bantha i finalen av förra Ereb om ni missat det.

3. Jag gillar rasbegränsning (i Ereb alltså). Två lag av varje ras låter som en bra ide´. Vilken tur att jag skyndade mig att välja humans, de brukar ju gå åt som Vampyrer i solsken...........

-Magnus
Ludicruz



Joined: Jan 06, 2004

Post   Posted: Jan 03, 2006 - 14:14 Reply with quote Back to top

Heh...jag själv känner att jag måste ta nya tag i mitt fumbblande överlag innan jag ska ge mig på att komma med ideer i ligor =)

Jag har skummat igenom ovanstående poster och måste hålla med om att Cyco har en hel del bra åsikter(även att det bär emot Very Happy )

_________________
"Don't count on luck to win the game for you...but be certain of the fact...that lack of it will stop you from victory."
Skrofler



Joined: Aug 16, 2005

Post   Posted: Jan 03, 2006 - 15:51 Reply with quote Back to top

magan174 wrote:
Kan man inte räkna ut medelTR bland de lag som väljer att vara kvar och sätta det som gräns? Eller blir det orättvist för de med lägst tr som ändå varit med i turneringen?


Ja, det blir det.

magan174 wrote:
Och varför tjatar vi på om TR? Kan man inte gå på medeltaler i TS istället?


För att TS inte är bättre än TR för att räkna ut hur starkt ett lag faktiskt är - bara annorlunda - fast främst för att handikapp är baserat på TR.

_________________
Available to play (server time);
Mondays, 20:00-0:00
Tuesdays, 20:00-0:00
Wednesdays, 20:00-0:00
Thursdays, 22:00-0:00
Fridays, preferably not
Weekends, generally daytime 8:00-17:00
SergeiBautin



Joined: Jul 15, 2004

Post   Posted: Jan 03, 2006 - 22:51 Reply with quote Back to top

http://fumbbl.com/FUMBBL.php?page=match&id=1030575

Denna vår andra match i den Krilloanska Kopparhavsligan spelades en mycket märklig kväll. Morslieb, den Röda KAosmånen, stod blodröd på himlen. Kanske var det därför så många av stadens invånare stannade hemma, endsast 340 pers dök upp. Ett önskemål från domaren hade kommit om att skjuta upp matchen tills spelarnas säkerhet kunde säkras, men icke! Datumet var sagt, och då sk det fanimej spelas, sade Gildur.

När spelarna äntrade planen hände något märkligt. Både de stolta dvärgarna och deras 9 motståndare av mörkeralvssläktet höljdes i Morsliebs sjuka, röda sken och började sedan vrida sig i väldiga kramper! Ur Gildurs mage växte en extra arm fram, Khadraks rustning sprängdes av väldiga spikar från hans kropp, Sindris ben växte till människostorlek, Umrik började lukta illa....ja det gjorde han iofs innan också, men NU, tvi vale! Alla på planen "välsignades" på ett eller annat sätt av Morslieb, något som kom att sätta sin prägel på matchen.

Alvernas stjärnspelare Sqintlii hade enligt säkra källor tagit förbjudna medel och såg onaturligt muskulös ut för en alv. Han var nästan som..... en dvärg! Nåväl, matchen inleddes med alviskt fegspel, med skuttande hit och dit. Harvag åkte på ett fult fälleben tidigt och landade så illa att han inte kunde deltaga mer i matchen. Sindri hämnades med att ge Sqintlii en hjärnskakning av den grövre sorten, men alvernas fega läkare helade honom. Varför har de en sån och inte vi? FUSK! Alverna gjorde en TD och sedan fick vi bollen. En makalöst snyggt spel ledde till en TD för Durin. Med lite tid kvar av halvleken så chansade vi på att starta lite innan alverna var beredda, något som lyckades över förväntan, och snart sprang Gildur in en TD! Bydlo och Khadrak firade med att klubba ner vars en alv, sedan var det slut, 1:a halvlek. 2:a halvlek blev ett boxande av rang av oss. 2 alver till fick smaka dvärganäve och snart kunde Durin dansa in med 3-1 målet. Sedan ägnades resten av tiden med att försöka slå ihjäl fler av de hoppande alverna, något som dessvärre inte lyckades.

Döm sedan av Gildurs förvåning när vi även efter denna match endast tilldelades 300 guldmynt! Vafalls???? Men denna gång fick åtminstone inte alverna mer pengar, men ändå, vi vann ju?! En sån där Helare har i alla fall anställts av Gildur. Och fansen har tydligen börjat höra talas om oss nu, härligt. Äntligen äras den som äras bör!

_________________
Do you know that every time someone uses the word 'fluff' instead of 'background', a kitten dies?
- gav thorpe
Idolen



Joined: Aug 02, 2003

Post   Posted: Jan 05, 2006 - 02:45 Reply with quote Back to top

Fråga: När man möter ett "reservlag" räknas det som en spelad match så MNG spelare kommer tillbaka ?

_________________
1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d
Bantha



Joined: Mar 09, 2004

Post   Posted: Jan 06, 2006 - 20:01 Reply with quote Back to top

Hepp!
Jag kommer hoppa av.. har jag redan gjort.. men lär inte komma till baka heller..
Nu när man fått ett Redigt jobb så har man inte så mycket tid över till all de bb'ande som man skulle vilja.
Jag håller med Cyco's punkter och önskar er alla lycka till med era lag.
Ereb var roligt så länge det varade..
Idolen



Joined: Aug 02, 2003

Post   Posted: Jan 19, 2006 - 18:51 Reply with quote Back to top

Instämmer med Bantha... Ereb var roligt så länge det varade..... Har ligan dött ut eller... massa ospelade matcher och deadline var för ett tag sedan, vad händer och när ???

_________________
1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d
Skrofler



Joined: Aug 16, 2005

Post   Posted: Jan 20, 2006 - 22:28 Reply with quote Back to top

Jag och Cyco försöker synkronisera oss men det går inte så bra. Jag ber om ursäkt för det. Vi verkar ha helt olika tider.
Jag vill helst undvika WO. Det blir så tråkigt då. Jag ser hellre att ligan haltar ett tag och hoppas på bättring.

Nu när det kom på tal så kan jag passa på att fråga om det finns synpunkter på det här med deadline.
Personligen ser jag som ideal att tränarna är så motiverade att strikta regler inte behövs. Om man vet med sig att man sinkar spelsugna tränare så tar man sig i kragen.
I vissa lägen kan det dock vara bäst att prioritera tidhållning för att gynna aktiva spelare och stimulera utveckling. Jag ser ju stor potential i den här ligan och skulle vilja göra den uthållig. Jag har undrat om det är mer avskräckande med en liga som riskerar att dra ut på tiden än en där det inte finns någon sympati för att man kan ha häcken full ibland.

_________________
Available to play (server time);
Mondays, 20:00-0:00
Tuesdays, 20:00-0:00
Wednesdays, 20:00-0:00
Thursdays, 22:00-0:00
Fridays, preferably not
Weekends, generally daytime 8:00-17:00
magan174



Joined: Aug 01, 2004

Post   Posted: Jan 20, 2006 - 23:21 Reply with quote Back to top

Hallå Skroffan och alla andra. Ert matchtempo suger p*ng. Sparka igång er nu. Skämt åsido, jag förstår att det är svårt att hitta tider, har pratat med Cyco och han har ju mycket just nu. Ibland blir det bara så.

Men jag undrar ifall det bestämdes nåt kring de 3 punkter du frågade om?

Du fick ju några svar men jag tyckte mest du var kritisk till de svar du fick. Har du/vi kommit fram till nåt än, din Döden Stand In.
Idolen



Joined: Aug 02, 2003

Post   Posted: Jan 21, 2006 - 14:21 Reply with quote Back to top

Idolen wrote:
Fråga: När man möter ett "reservlag" räknas det som en spelad match så MNG spelare kommer tillbaka ?


Har full förståelse för att man kan ha häcken full, jag vet iaf hur Cyco kan ha det det hemma.... Jag kanske ska åka dit och va barnvakt ett par timmar så ni kan lira Very Happy Men jag tror jag talar för alla när jag säger... Skriv en rad på forumet eller skicka ett pm till dom som väntar så man vet att det är på g iaf.. Very Happy

_________________
1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d
Skrofler



Joined: Aug 16, 2005

Post   Posted: Jan 21, 2006 - 16:53 Reply with quote Back to top

Idolen wrote:
Skriv en rad på forumet eller skicka ett pm till dom som väntar så man vet att det är på g

Ja, det borde jag ha gjort redan dagen efter deadline.

magan174 wrote:
Men jag undrar ifall det bestämdes nåt kring de 3 punkter du frågade om?

Du fick ju några svar men jag tyckte mest du var kritisk till de svar du fick. Har du/vi kommit fram till nåt än, din Döden Stand In.

En född skeptiker - det är jag.
Jag har tagit till mig av åsikterna. Det var väl mest ditt förslag att använda TS och så som går fetbort. TS är en dålig formel som hör till ranked. Här kör vi LRB.

Nu ser förslaget ut så här.
1. Man kan ersätta sitt lag under mellansäsongen om det inte har högre TR än det gamla.

2. Man kan anmäla ett nytt lag som får ha en TR om max 150 men inte högre än genomsnittet av de gamla lagen.

3. Max 2 lag av samma ras.
Jag hyser fortfarande viss oro över att detta inte löser ett eventuellt problem med att många kommer att fega ur och spela med det segaste tillgängliga laget (orc. sedan undead, chaos osv.).
Ett alternativ är att ha en helt skräddarsydd rasfördelning. Detta kanske skulle vara det bästa om bara det finns tillräcklig konsensus. Exempelvis:
0 ogre (detta har föreslagits av jag minns inte vem)
1 khemri
2 dvärg, orch, kaos/nurgle, odöd
obegränsat med wimplag

4. Jag startar en farmar/veteranliga pronto med alla lediga lag i Ereb Altor. Någon som har något emot den idén?

_________________
Available to play (server time);
Mondays, 20:00-0:00
Tuesdays, 20:00-0:00
Wednesdays, 20:00-0:00
Thursdays, 22:00-0:00
Fridays, preferably not
Weekends, generally daytime 8:00-17:00
Idolen



Joined: Aug 02, 2003

Post   Posted: Jan 26, 2006 - 20:06 Reply with quote Back to top

Ovan nämda förslag ser bra ut tycker jag.

Se till att spöa upp cyco's dvärgar nu så vi andra har nåt att njuta av =)

_________________
1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d
Skrofler



Joined: Aug 16, 2005

Post   Posted: Feb 01, 2006 - 12:48 Reply with quote Back to top

Jag var förskräckligt nära i alla fall. Jag hade bara att göra två extrasteg.

Nu har jag startat en öppen turnering (Krilloans Arena) med alla lediga lag i gruppen. Om du inte vill ha med ditt lag i Krilloans Arena: skicka ett PM så tar jag bort det.
Tanken med detta är att skapa en miljö där man både kan spela träningsmatcher med inaktiva lag, kanske ett lag som tänker ansluta till Kopparhavsserien, och uppmuntra till mer spel i Ereb Altor generellt.
Jag föreslog detta för flera veckor sedan med jag fick inte så många svar. Nu börjar det dock bli dags att agera ifall man skall hinna med att träna ett nytt lag inför nästa säsong.

Det behövs också redan nu sättas ett TR-tak för anslutande lag till nästa säsong, därför kan inte ett medelvärde av seriens lag användas. TR-taket sätts helt godtyckligt till 140. Synpunkter på detta?

Rasbergränsningen behöver också förtydligas. Jag siktar på och förväntar mig 10 deltagare till nästa säsong. Ej fler än hälften (5 lag preliminärt) får vara dvärg/orch/khemri/odöd/kaos(inkl. rotter). Synpunkter på detta?

_________________
Available to play (server time);
Mondays, 20:00-0:00
Tuesdays, 20:00-0:00
Wednesdays, 20:00-0:00
Thursdays, 22:00-0:00
Fridays, preferably not
Weekends, generally daytime 8:00-17:00
Idolen



Joined: Aug 02, 2003

Post   Posted: Feb 10, 2006 - 20:31 Reply with quote Back to top

Jag gillar ras begränsningarna. Hoppas bara att det gäller max en av varje ras också... om det blir 5 dvärglag vete f-n om nåra alver vill vara med =)
Undantaget om 2 av dom existerande dvärgj****rna vill vara kvar förståss Cool

_________________
1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d
Display posts from previous:     
 Jump to:   
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Log in to check your private messages View next topic