25 coaches online • Server time: 02:37
Forum Chat
Log in
Recent Forum Topics goto Post Vamps win another ma...goto Post 1150 - OWA TT Tourna...goto Post SWL Season 100!
SearchSearch 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Log in to check your private messages View next topic
Tinkywinky



Joined: Aug 25, 2003

Post   Posted: May 25, 2005 - 16:42 Reply with quote Back to top

Jag har faktiskt själv länge funderat på att föreslå liknande regler som de som finns i blutballas cup. Jag tror att det stora problemet är DP och kombinationer av klo/mb/rsc. Bashlgen måste nog få ha MB ändå tror jag.

Max en DP och max en klo per lag låter som en perfekt begränsning.

Anledning till att jag inte tidigare tagit upp detta själv är att mitt eget kaoslag kommer att få svårt att hävda sig emot kaosdvärgar och orcher med dessa regler. (Mb är så väldigt mycket mer effektivt mot av8 än 9 medan dp fungerar fint för att knäcka plåtburkarna)

Ogres håller på att ändras nu då feedbacken till BBRC varit extremt negativ. Det kommer att bli 0-6 ogres 0-16 snotlings (5136). Jag tycker att vi kan förbjuda nya ogrelag från att gå med. Det är bara tråkigt att spela mot dem eftersom det alltid mest är slumpen som avgör hur matcherna går (målmässigt -eftersom man tvingas till -2d blitzar på bollen), alla lag blir platta efter en ogrematch). Detta är förstås min högst personliga åsikt.

Multipla klo/dp spelarna kommer att dö av snabbt om de inte får ersättas. Jag kan garantera många "oh that's gotta hurt" när de foulas ihjäl. Jag är starkt emot att tvinga folk att sparka sådana spelare på samma sätt som det vore fel att ta bort farfars-big guys.

Star players tycker jag däremot att vi skall tillåta. Jag tycker att de ger en extra krydda till viktiga matcher. Detta trots att jag själv förlorade finalen sist pga Drakenborg.

_________________
Do you play ranked and wonder where all the good coaches are? Are you also from Sweden? Then join the Swedish league!
Nesseman



Joined: Aug 02, 2003

Post   Posted: May 27, 2005 - 18:01 Reply with quote Back to top

Det här är min första säsong i SL och jag har inte så stor erfarenhet av Blood Bowl generellt. Men jag ser gärna en begränsning antalet klor (och framförallt DP) i SL. Jag fuoular själv lite då och då när jag får ett bra läge och har en DP i Okynnesdodgearna men att ha fler än en och att mer eller mindre bygga sitt spel på foular (som vår gode vän Lancio) tycker jag är trist.
Starplayers däremot tycker jag ska få vara kvar. Dels för min egen skull då jag tycker det är skönt att kunna ta in Zara the Slayer mot ett läskigt Undeadlag men också för att ge lite krydda till matcherna precis som Tinky säger.

Och så vill jag passa på att tacka alla i SL för all hjälp och sällskap i chatten.

_________________
Oh man, that is a burn. Dude, you just got burned. Burned, dude, burned.
Svenska Ligan
Svenska Stall-ligan
herrbie



Joined: Mar 14, 2004

Post   Posted: May 27, 2005 - 18:13 Reply with quote Back to top

Inga star players? detta tycker jag personligen är väldigt dåligt. Jag har nämligen planer på ett goblinlag som ska ta SL med storm(eller en lätt bris iallafall) och göra det utan star players är så gott som omöjligt. Star players är en del av LRB och jag tycker inte det är något fel med att hyra in sådana.
Henrik_H



Joined: Feb 05, 2004

Post   Posted: May 27, 2005 - 19:23 Reply with quote Back to top

Jag tror att anledningen till att det blivit fler bashar lag helt enkelt är att bashar lag klarar sig bättre i längden. Har man varigt med om att få sitt lag fullständigt sönderslaget så gör man ett bashigare lag nästa gång i hopp om att överleva längre. Det här resulterar i att det blir en högre och högre andel bashar lag.

Jag lutar t.ex åt att göra ett orc eller dvärglag nästa gång. Inte för att jag vill slå sönder motståndaren utan för att jag vill råka ut för färre skador själv.
Fejd



Joined: Aug 02, 2003

Post   Posted: May 27, 2005 - 22:35 Reply with quote Back to top

Trist nog så har ju dom flesta finaler avgjort av vem som har haft med "bäst" stars i densamma. Personligen så anser jag att man inte ska tillåta dessa för att spelet ska handla mer om vem som är den bästa coachen och inte om vem som råkar slå bäst på sina winningsslag och därmed ha råd att hyra flest och bäst stars...
Tinkywinky



Joined: Aug 25, 2003

Post   Posted: May 28, 2005 - 00:50 Reply with quote Back to top

Om man skall få reda på bästa coachen måste man ha ett TR-tak som är relativt lätt att nå upp till. Jag tycker att man helt enkelt får ta att det är en stor portion tur i spelet.

_________________
Do you play ranked and wonder where all the good coaches are? Are you also from Sweden? Then join the Swedish league!
Bantha



Joined: Mar 09, 2004

Post   Posted: May 29, 2005 - 21:39 Reply with quote Back to top

Min personliga åsikt och inlägg i debatten dp, mb och stars frågan är snarlik tinkywinky’s.

De som förstör mest i SL tycker jag är andelen dp som folk skaffar sig och kombinationen massor med mb. Detta blir drastiskt tråkigt och tar det roliga ur den fantastiska ligan vi alla spelar i. Med alla menar jag att läser man detta är man antingen med och vill göra den bättre/roligare eller är man inte med men antagligen kanske man joinar om den blir bättre och roligare. Jag tycker själv att andelen concedade matcher har ökat vilket jag tycker visar att de ”roliga” matcherna blir färre och färre.

Max en dp och max en klo per lag, låter som en bra idé.
Då kanske man funderar lite mera på hur och var man lägger sina sparkar.
Jag tror att SL mår bra av dess restriktioner.

Hur man kommer göra med lag som inte kan klara kraven nu. Det vet jag inte.
En idé kan ju vara att efter varje säsong får alla lag som har två eller flera med dessa killer skills, kicka en spelare som har just dessa skills (och man får inte ge dessa skills till nya spelare). Vilket gör att de lär försvinna med tiden. Samtidigt kommer inte dessa lag att dö bort direkt.

Stars tycker jag helt klart är en del av spelet. Dyra/bra stars suger mycket pengar vilket innebär att man får hushålla lite.
Ju högre tr laget får desto mindre pengar får man i kassan, vilket innebär att man har ännu mindre råd att hyra stars.
Jag tycker det är riktigt roligt att se de små folket dra på sig bb dräkterna och kanske vi får se ett gäng ½flings eller gobbos, dessa lag skall ju helt klart kunna hyra stars!

Till nya spelare som inte känner sig välkomna kan jag meddela att många antagligen har känslan att alla hatar en från start. Håll ut och spela vidare så löser det sig skall du se.
Att publiken vill se blod tja, jag tror att det alltid är en i publiken som gillar att se någon mosas, att en eller två jublar behöver ju inte betyda att alla i SL instämmer.
persu235



Joined: Oct 26, 2003

Post   Posted: May 29, 2005 - 21:53 Reply with quote Back to top

Jag tycker att det är fel att begränsa på något sätt (och det beror inte bara på hur mitt nurvarande lag ser ut Smile). Bloobowl är ett varierat spel med flera spelstilar som har sina olka för/nackdelar, det känns helt fel att begränsa en av dem (oavsett om det är dp, vanlig bash eller passning) Vill man köra begränsade spelstilar finsn det ligor för det. Jag anser helt klart att SL bör förbi den öppna ligan den är som följer bloodbowls regler, det är charmen med ligan.

"Max en DP och max en klo per lag låter som en perfekt begränsning. " Tja då kontrar jag med att max en jump up och max en sidestep är en bra begränsning, även om jag inte tycker det bara för att visa på att godtycklighet inte hör hemma i bloodbowl och varje spelare har sin bild av hur spelet ska vara och vilka skills som är för bra.

Jag håller med om att stars är lite för bra i vissa lägen men än en gång, det är en del av bloodbowl och så länge det är det ska de få vara med anser jag.
Ändra inte på ett vinnande koncept.
mattsve



Joined: Oct 20, 2003

Post   Posted: May 29, 2005 - 22:34 Reply with quote Back to top

Jag håller med persu om att begränsningar är tråkiga, men tyvärr är det så att det har skett en kapprustning med biffiga lag med MB/Claw/RSC/DP osv och att det tyvärr inte längre är kul att spela mot sådana lag. Jag själv spelar HE och det är trist att hela tiden hoppas att monstermaskinerna på andra sidan linjen slår lågt på av-slagen även denna rundan. Roligast är det med variation men det är bara überdödarlag hela tiden, visst jag kanske vinner matchen men jag förlorar i längden. Detta leder nu till att jag tar en paus från SL och jag hoppas när jag kommer tillbaka att det har blivit en roligare liga med mer variation mellan lagen.
Tricktickler



Joined: Jul 10, 2004

Post   Posted: May 30, 2005 - 01:26 Reply with quote Back to top

Usch, jag är verkligen emot sånna här specialregler och hoppas på att Has är det också. Tycker ligan ska hålla sig så nära LRB som möjligt. Glöm aldrig bort att blood bowl inte är något spel för mesar! Däremot tycker jag att man kan visa sin motståndare och hans/hennes lag så pass stor respekt att man inte gör en massa onödiga fouls i sjätte, sjunde och åttonde rundan. Det har ju nästan blivit en oskriven regel här på fumbbl att inte 8-turn-foula, ändå upplever jag mer och mer sådant i SL. Och nej, att man kanske får möta samma lag igen nästa säsong är Inte ett tillräckligt starkt skäl för att 8-turn-foula.....

Och till alla er som är oroliga över skador så tror jag att det kommer vara mycket lugnare om 2-3 säsonger då alla nya inkvoterade alvlag har hunnit sprida ut sig över ligan.
Tinkywinky



Joined: Aug 25, 2003

Post   Posted: May 30, 2005 - 04:52 Reply with quote Back to top

Nämen Trick, det trodde jag inte om dig. Smile

Jag får nog hålla med Persu också att det ligger något intrinsikalt dåligt i att börja införa specialregler. Risken finns att det blir fler och fler. Förhoppningsvis löser kvoteringen skevheten i de övre divisionerna inom några säsonger. SL är faktiskt den överlägset trevligaste ligan jag spelar i trots att den också är den blodigaste. Det går uppenbarligen utmärkt att överleva alla mördarspelare vilket Tricks lag är ett lysande exempel på. Det går även att bygga upp sitt lag efter det har blivit nedmosat. Det kan ta en säsong eller två men det går, titta bara på SSB:s lag som nu ser ruskigt starkt ut efter att ha varit riktigt under isen, eller mitt eget lag för den delen.

Jag tycker nog dock att det är fel att tala om respekt. Jag tror inte det finns någon illvilja mellan någon av coacherna i SL.

_________________
Do you play ranked and wonder where all the good coaches are? Are you also from Sweden? Then join the Swedish league!
razta



Joined: Aug 12, 2003

Post   Posted: May 30, 2005 - 05:11 Reply with quote Back to top

Nu kommer mörderen med argument. Eftersom alla ni som spelar alver i svenskaligan spelar ett alvlag som dom ser ut i ranked så kan man väl inte tvinga på oss bashers massa restriktioner. Man kan bygga alvlag utan att helt ignorera blockar. kolla på wuhans lag blondie tex(retirade) eller wolter's naturepower(lite mos just nu men kika ex players). ta nån frenzy för att blitza ut folk i grupper för att foula bort dom. dodga bort från claw/rsc gubbarna. så jävla svårt är det inte.

säger som persu att om vi ska ha max en klo och en dp så kan vi väl säga max en dodge och en sidestep kör vi så är det helt ok för mig. som andra sagt så är det evigt mkt svårare att spela upp bashers mot vad det är med alver. nybörjare i mtt lag hamnar på linjen i andra halvlek kanke gör en pass i slutskedet och får inte så mkt gjort annars. an alv kan skilla 1-2 skills på en lineelf på en match med lätthet.

jag tycker dock, inte för att jag vill basha mer men för att det inte ska bli enbart bashers. att has regel på att jämna ut bashers/blanade/pass lag e en jätte bra regel. själv om jag skulle spelat alver hade jag nog haft om inte mer DPs i mitt lag.

jag säger er alla att jag ska setill att fota ut alla "bashers" värstingar.Kapten Blood åkte förra säsongen ksa nog setill att ta nån i nästa såsong (has ska få smisk)

aja är väl ingen som var förvånad att jag skulle vara negativ till detta. hoppas att has inte håller med dom osm vill restriktera

Stars kan vi gärna skita i. själv fick jag storsmisk för att Emil_fröjd hyrde in 2 st stars emot mig, både ramtut och vampyren. dessa 2 spelade i princip själva emot mitt lag och gjorde alla målen och avgörnade blitzar/blockar. trisst imo.
razta



Joined: Aug 12, 2003

Post   Posted: May 30, 2005 - 05:14 Reply with quote Back to top

liten edit till turn 8 foulande. jag foular i turn 8 om jag ligger under eller över eller på sidan. det gör jag ofta i ranked åxå. men det hoppas jag att folk e medvetna om när dom år in i match emot mig. Wink
mattsve



Joined: Oct 20, 2003

Post   Posted: May 30, 2005 - 08:08 Reply with quote Back to top

Jag ser det där argumentet hela tiden om att alver går snabbt att bygga upp och att basherlag tar lång tid, och visst är det så, men problemet är att basherlag stannar på toppen medan man som alvcoach riskerar att få bygga upp laget igen efter varje säsong, och det är inte roligt i längden. Jag är som sagt inte för restriktioner och jag är för att folk får spela som de vill så länge de har kul, men tyvärr känns det som om SL har tagits över av folk som knappt är nöjda innan motspelaren är reducerad till en blöt pöl och då har jag inte kul längre när jag spelar.

Jag hoppas också att de nya begränsningarna har en positiv effekt på ligan och att det är mycket bättre balans när jag bestämmer mig för att komma tillbaka.
Ludicruz



Joined: Jan 06, 2004

Post   Posted: May 30, 2005 - 09:40 Reply with quote Back to top

razta wrote:
liten edit till turn 8 foulande. jag foular i turn 8 om jag ligger under eller över eller på sidan. det gör jag ofta i ranked åxå. men det hoppas jag att folk e medvetna om när dom år in i match emot mig. Wink


Skillnaden mot R är att då kan man välja att möta dig eller ej. Här i SL "tvingas" man ju till matcher och att då kliva in med vetskapen om att laget förmodligen är trasigt efter matchen är inte speciellt skoj. Samt att oavsett hur det ser ut på planen kommer fouls för att det är möjligt...nja...

Att jag sedan på ngt magiskt sätt inte kan få upp FF gör ju inte saken bättre. Låg FF ger ju taskiga inkomster vilket inte är en bra kombo med dyra spelare som dör lätt. Rolling Eyes

Jag tycker det är skönt att ngn äntligen tar upp frågan. Personligen har jag inte råkat ut för stars i SL och har aldrig haft råd att hyra in ngn heller men håller med om att de kan ha alldeles för stor betydelse. Ifall detta sen är skäl nog att utesluta dem vet jag inte. Kanske läge att fundera på olika regler i slutspelet och i ligan.

Att begränsa antalet bashiga skills tycker jag är en bra tanke. Att sedan se en kontring från bashers om dodge och sidestep tycker jag är lite löjligt. Dodge stoppar man med tackle...sidestep fyller en stor funktion om spelaren lyckas stå kvar på benen...men hur ofta är det? Jag vet dock inget som stoppar claw/rsc/mb/dp...annat än att just undvika plattkontakt. Svårt att lyckas med detta konstycket under en hel match dock.
Display posts from previous:     
 Jump to:   
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Log in to check your private messages View next topic