26 coaches online • Server time: 14:27
Forum Chat
Log in
Recent Forum Topics goto Post NBFL Season 32: The ...goto Post Has Cindy Piewhistle...goto Post Draft League Expansi...
SearchSearch 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Log in to check your private messages View next topic
Fejd



Joined: Aug 02, 2003

Post   Posted: Sep 21, 2006 - 02:36 Reply with quote Back to top

Många ligor har en tendens att dö eller tappa en stor del av sin spelarbas pga av att man tvingas starta nya lag till nya säsonger. När man väl har spelat sig igenom en säsong å det inte har gått speciellt bra men man iallafall har fått ihop ett slagkraftigt lag inför nästa säsong å sedan tvingas byta ur det så försvinner ibland intresset hos coacherna att fortsätta (Obs att detta inte har nått å göra med att jag vill behålla mig gamla lag då jag redan spelat upp ett nytt i bonde). Enklaste sättet att begränsa lag styrka e med TR tak om man anser att detta skulle behövas. Det gör visserligen inte jag då vi "bara" har 2 lag med en TR över 200 (båda tillhörande Sthlm) och det snarare känns så att man borde lätta upp DP regeln om vi vill ha lägre TR i ligan.. Men vill man ha TR tak så e väl TR 200 på gamla lag å TR 170 på nya vettigt. Annan fråga som bör addresseras är när, om å hur man får byta ut sitt lag under pågående säsong.
Aknot



Joined: Jun 20, 2004

Post   Posted: Sep 21, 2006 - 06:22 Reply with quote Back to top

Jag började spela upp ett nytt bondelag till stalligan förra säsongen. Men eftersom jag enbart gick efter TR-tak så klarar de inte gå under 7 matcher. Känns lite tråkigt om de nu inte ska få chansen att spela. Sätter man en gräns på 7 matcher kommer förmodligen inte de lagen kunna konkurrera med de erfarna i ligan. Bättre med ett Tr-tak om man vill få så jämn start som möjligt på säsongen.

Har ett annat förslag, kanske väldigt korkat, men man skulle kunna göra så att man få ha flera lag aktiva under säsongen. Det jag menar är att varje coach få ha 2-3 lag (om man vill) att välja på inför varje match. Man får bara spela en match per coach och spelomgång men man får fritt välja vilket lag man vill ställa upp med. Då skull inte fokuseringen ligga på lagen utan på coacherna. det skulle bli lite mer gambling inför matcherna. Om man sedan bara ska få ha ett bashlag,alvlag per coach osv har jag inte funderat så mycket på. Risken är ju att om någon får fram ett väldigt bra lag skulle förmodligen han/hon välja att spela med det hela tiden. Vilket inte riktigt var tanken med mitt förslag, så någon begränsning bör ju finnas. Som sagt bara ett förslag, men skulle nog gå att utveckla.

_________________
*** Förr var jag schizofren, men nu mår vi bra! ***
Nesseman



Joined: Aug 02, 2003

Post   Posted: Sep 21, 2006 - 12:17 Reply with quote Back to top

TR-tak låter vettigast. Om man sätter 200 måste 2 gamla lag banta. 190 ger 8 st. Hur "elaka" ska vi vara? Smile

Nya lag då? 140-150 kanske, ska vi sikta på max 2 handikapp till en början? Om sedan ett lågTRlag skulle dö lite kan det kanske hända att det blir 3 handikapp längre fram.

Jag är skeptisk till att kunna byta lag under en säsong (det är tillräckligt med sånt i Bondeligan Smile) och om jag fattar Aknots idé riktigt så blir det ju en herrans massa lag man ska spela upp.

Edit: Visst är det bra med jämna lag men om man ska spela upp lag till ~170 kommer det dels att ta lång tid och dels vara svårt att hitta mostsåndare då "vanliga" bondelag oftast bara spelar till 145.

_________________
Oh man, that is a burn. Dude, you just got burned. Burned, dude, burned.
Svenska Ligan
Svenska Stall-ligan
Fejd



Joined: Aug 02, 2003

Post   Posted: Sep 21, 2006 - 12:50 Reply with quote Back to top

TR tak e inte en fråga om hur "elak" man ska vara. Det handlar om att jämna ut skillnaderna något mellan lagen. Att sen ha 50 TR i skillnad mellan taken gör inte på något sätt ligan jämnare så i mitt tycke går den idéen bort på en gång. Personligen anser jag att taken (om man nu måste ha dem) inte bör skilja mer än max 20 poäng, annars tappar du hela poängen med att använda dem för att jämna ut lagen...

Bästa sättet att reglera styrke skillnaderna anars tror jag är att skippa regleringen på antalet DPs å ta bort möjligheten att byta lag under pågående säsong. Bra lag vinner ofta mer vilket innebär att motståndet får välja matchup först. Häftiga blodge alver som vinner alla sina matcher med TR på över 250 trycks ner genom att sätta elaka dvärgar med 3 DPs emot dem. Resulterar i några MNGs å antagligen mindre än 11 spelare till nästa match men fortsatt hög TR Lite manskap innebär svårare att vinna vilket leder till mindre pengar, ff- å svårare att ersätta förlorade spelare å se får du en automagisk självreglering av ligan. Titta bara på SL det aldrig har funnits TR tak å vi fortfarande efter 16 säsonger inte har nått lag över TR 300...
magan174



Joined: Aug 01, 2004

Post   Posted: Sep 21, 2006 - 13:19 Reply with quote Back to top

Hallå. Gött med lite diskussion här. Jag tycker faktiskt att tr taket är ett sätt att vara elak på. Fast tvärtom det ni diskuterade Fejd. Det är ju lite elakt med för högt tr tak gentemot de nya stallen.

Som det ser ut nu så är det ju flera stall som inte kommer vara med i år och vi har bara fått in ett nytt. Detta blir kanske sista säsongen?

Men jag tycker att det låter bra med tr tak på 200 för gamla lag och 175 för nya. Men nya lag kommer knappast att ta sig upp till 175 via Bondeligan. Och jag vill inte att man ska få ta in Unranked lag som ej gått via Bondeligan.

Fejd är den förste att framföra att 1DP/lag ska tas bort. Vad tycker ni andra? Det kan ju vara en variant att få ner tr på (Shoe pie!!!)

Jag är dock för att man ska kunna byta ut sitt lag under säsongen. Får man många skador och har ett lag man inte vill spela med så kommer det bara att sinka ligan tror jag. Det viktigaste är att coacherna har roligt och därför så bör man även ha kvar sina gamla lag om man vill det.
Tinkywinky



Joined: Aug 25, 2003

Post   Posted: Sep 21, 2006 - 14:41 Reply with quote Back to top

Nu skall ju jag inte vara med då eftersom jag lagt ned mitt fumbblspelande (skall bara avsluta mina nuvarande engagemang och vinna explodign cup(: ) MEN beroende på hur många lag som kommer med så låter de två divisionerna som ett bra alternativ. De bästa gamla lagen (eller bäst placerade snarare vilket till stor del sammanfaller) hamnar i den övre divisionen och de sämre + de nya hamnar i den nedre divisionen

Bara en DP har givit stall-ligan en trevlig karaktär där fokus inte ligger på mosande, det är bra. Att ta bort dp-regeln kommer inte att hjälpa i längden, endast skapa större obalanser (se bara på allsvenskan just nu) och fler lagkrascher.

Poängen med TR-cap är också att ett antal coacher helt enkelt tycker att det är roligare att spela under tr200 (framförallt vi i den tidigare styrelsen;), det var därför vi satte en sådan gräns för andra säsongen. Alver har inte blodge i hela laget, bashlag har inte mängder med skadeskills, man får även mer pengar per match så lagen går inte sönder lika lätt (ytterligare en sak som skiftar fokus mot att vinna snarare än att döda).

_________________
Do you play ranked and wonder where all the good coaches are? Are you also from Sweden? Then join the Swedish league!
SideshowBob



Joined: Aug 02, 2003

Post   Posted: Sep 21, 2006 - 22:38 Reply with quote Back to top

Största anledningen till 1dp-regeln är ju att det drabbar så många om ett lag blir sönderfoulat. Hela stallet blir ju lidande om man har ett lag som i princip inte kan vinna sin match.

För övrigt instämmer jag med allt som Tinky säger, förutom snicksnacket om att lägga ner fumbblspelande.
magan174



Joined: Aug 01, 2004

Post   Posted: Sep 22, 2006 - 08:20 Reply with quote Back to top

Ha ha ha. Sicka goa "gamla" rävar. Det funkade på mig alltså. Jag svängde direkt till att vi bara bör ha 1 dp. Mördar Magan handlar ju bara om att jag har tur med skadeslagen inte att jag foular brallan av motståndarna. Jag är ju egentligen Mes Maggan (fråga Jeppan).

Tinky och SSb är inne på det jag sa förut. Det ska vara roligt att spela. Och jag säger det igen, det är därför man ska få byta ut sitt Stall lag om det blir en total soppa bara. Som mina stackars Norse förra säsongen. Men bara mot ett Bondelag. Så börja redan nu spela upp ett reservlag : )

Sen så har jag en liten tanke kring eventuella coacher som "drar" sig ur pga olika anledningar. Men jag ska fila på den tanken en stund.
Arkeo



Joined: Aug 02, 2003

Post   Posted: Sep 22, 2006 - 08:30 Reply with quote Back to top

Låta dom gå på plankan! Wink

Jag tycker att förra säsongen funkade riktigt bra, med 1 DP-regel och hur lagen byttes in. Det enda som jag ser behövs tillföras är ett TR-tak på lagen. Om den ska vara på 200 eller 250 kan man diskutera. Jag röstar på 200.

Arkeo

_________________
Living in Gothenburg?
Think that Blood Bowl is the best game ever?
Then I have the answer to you! Come and join GOBBL, the new BB-leauge in Gothenburg!
harald



Joined: Dec 04, 2003

Post   Posted: Sep 23, 2006 - 21:42 Reply with quote Back to top

Jag räknar med att Uppsala deltar i år igen.
harald



Joined: Dec 04, 2003

Post   Posted: Sep 24, 2006 - 17:05 Reply with quote Back to top

Och angående TR tak 177: är väl bra?
Fejd



Joined: Aug 02, 2003

Post   Posted: Sep 24, 2006 - 17:15 Reply with quote Back to top

gillar mer iden på TR tak på 250 i så fall. Vi vill ju inte straffa coacher för att dom är bra och kan minimera skadorna deras lag råkar ut för..
Nesseman



Joined: Aug 02, 2003

Post   Posted: Sep 24, 2006 - 17:21 Reply with quote Back to top

Hmm, när vi snackar TR-tak här. Är det under hela säsongen eller bara innan första matchen? Jag antog att man satte ett tak som man måste under för att få starta i ligan och sen får man stiga hur högt man vill.

_________________
Oh man, that is a burn. Dude, you just got burned. Burned, dude, burned.
Svenska Ligan
Svenska Stall-ligan
Askrum



Joined: Jan 13, 2005

Post   Posted: Sep 24, 2006 - 21:54 Reply with quote Back to top

Mina stallkamrater har båda svikit mig, så nu söker jag mig till nya, och förhoppningsvis grönare, betesmarker.

Bor i Linköping, men jag är inte så kinkig.

Som bonus kan jag slänga in att mitt stalls lag kommer in i bondeligan en aaaaning snabbare än alla andra Cool
Arkeo



Joined: Aug 02, 2003

Post   Posted: Sep 25, 2006 - 12:21 Reply with quote Back to top

Nesseman wrote:
Hmm, när vi snackar TR-tak här. Är det under hela säsongen eller bara innan första matchen? Jag antog att man satte ett tak som man måste under för att få starta i ligan och sen får man stiga hur högt man vill.


Jag röstar för att taket ska vara under hela säsongen. Utifrån det perspektivet är nog ett tak på 250 mer lagom.
Display posts from previous:     
 Jump to:   
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Log in to check your private messages View next topic