16 coaches online • Server time: 06:05
Forum Chat
Log in
Recent Forum Topics goto Post Gnome Roster - how a...goto Post Problem to organize ...goto Post Updated star player ...
SearchSearch 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Log in to check your private messages View next topic
Ludicruz



Joined: Jan 06, 2004

Post   Posted: Oct 21, 2004 - 15:57 Reply with quote Back to top

Efter att ha sett delar av drabbningen mellan Fejd och Rampage76 upptäckte jag att det kan komma att uppstå ett delikat problem i grupp Vind. Som vi har tänkt oss fortsättningen av ligan efter gruppspelet är det ju fördel att vinna sin grupp. Fördel på så sätt att man då får möta ett lag som ligger sist i en annan grupp(ngn fördel av lysande coaching, grym tur etc som tog dig till gruppseger måste du ju få)

Problemet är detta...ifall jag vinner min match mot nittistrand...kommer det att vara 3 lag på 6 poäng...

Vem? Eller snarare VAD styr vem som tar vilken placering? Antals td's? Målskillnad? Antal skador? Totala antalet SPP? Omröstning? Lottning? Förslag finns det gott om...en del sämre än andra =)
Tyck till! Alla dåliga förslag(där dåliga = sånt som inte gör mig till gruppetta) leder till utfrysning Twisted Evil


NOT Very Happy
Cyco



Joined: Nov 30, 2003

Post   Posted: Oct 21, 2004 - 17:10 Reply with quote Back to top

Jag tycker; 1.Inbördes möte 2.TD diff 3.Slantsingling.

Men det är en demokratisk liga så alla får säga sitt, (sen gör jag som jag vill iaf. Razz , skämt åsido)

1. Inbördes möte känns viktigast tycker jag, men det kanske inte räcker så därför TD diff som andra skiljelinje.

2. TD diff kanske känns orättvist men det är faktiskt det som är avgörande om man vinner eller förlorar. Cas förstör lag och har inte så mycket med om du vinner eller förlorar att göra.

3. Och i sista hand slant singling när man kommit hit utan att lyckats skilja lagen åt så...
Fudge



Joined: Sep 29, 2003

Post   Posted: Oct 22, 2004 - 09:32 Reply with quote Back to top

Jag såg matchen jag med, den var speciell i brist på bättre ord.
Ja du Ludicruz nu har du möjligheten att krångla till det Smile.
Lättast är om du vinner med 2 td´s eller inte vinner alls då är det solklart hur det blir (även vid vinst med 4 eller mer td diff gör det hela solklart), men vid vinst med 1 eller 3 td´s kommer slantsinglingen och sådant är alltid tråkigt när det avgör.
Förutsatt att jag fattat det hela rätt Smile.

På det stora hela talar det just nu i Fejds fördel om inte Ludicruz kan ordna en riktig målfest i sin match ( förutsatt att du vinner matchen Ludicruz Smile.
Det är alltid lika interessant och spännande, som snopet när slutstrider görs upp på detta sätt.
De flesta av oss har väl sätt en del fotboll och hockey utvecklas på detta sätt där slutresultatet kan vara väldigt varierande beroende på hur sista matchen utvecklas.
Ludicruz



Joined: Jan 06, 2004

Post   Posted: Oct 22, 2004 - 10:18 Reply with quote Back to top

Hmmm...inte vinna alls känns inte som ett alternativ Very Happy fast jag är ju inte ensam om att spela matchen och jag gissar, riktigt vilt och chansartat, att även nittistrand har planer på att vinna. Jag fortsätter på inslagen bana, vilket innebär seger för mig givetvis. (Kaxighet är alltid skoj tills den körs ned i halsen på en Laughing ) Då ser tabellen ut som följande...eller rättare sagt, innan avgörande matchen, ser den ut som följer(om vi "lyder" CycoD tyckerne och tänk):
Ett oavgjort resultat medför ingen ändring av denna tabellordning.
1. Rampage76 (vann ju sin match mot Fejd) 6p +1 spelat klart
2. Fejd 6p +2 spelat klart
3. Ludicruz 3p +-0 en match kvar
4. Nittistrand 0p -4 en match kvar

Jag ska nu göra om tabellen efter olika resultat(har ändå inget vettigt att göra på jobbet just nu Smile ) Känner mig lite som en s.k. expertkommentator i sportsammanhang. Ni vet en sån där som gör allt för att inte glömmas bort och med vilda teorier slänger ur sig "fakta" helt baserat på ngn studiemans beräkningar Laughing
De olika resultaten jag räknar in är seger med 1 td, 2 td's 2+ td's och förlust (förlorar jag spelar det ingen roll med hur mkt jag åker på stryk med)

Vinst med 1 td ger följande tabell(eftersom de 3 i topp slog varandra):
1. Fejd 6p +2 (bäst TD-skillnad)
2. Ludicruz 6p +1 (vann mot R)
3. Rampage76 6p +1 (förlorade mot L)
4. Nittistrand 0p

I mina ögon vinner F gruppen med bättre TD-skillnad, L kommer 2:a tack vare segern över R

Vinst med 2 TD's ger samma tabell och F vinner då tack vare sin seger över L

Vinst med 3+ TD's ger följande tabell:
1. Ludicruz 6p +3 (TD-skillnad)
2. Rampage76 6p +1 (vann över F)
3. Fejd 6p +2
4. Nittistrand 0p

Nu när alla sitter med fyrkantiga ögon och ett stort frågetecken cirkulerandes över skallen avslutar jag med en sista tabell...den som blir ifall jag förlorar:
1. Rampage76 6p +1 (vann över F)
2. Fejd 6p +2
3. Nittistrand 3p (vann över L)
4. Ludicruz 3p

- Hur tycker ni att laget presterade idag?
- Neeej....jag tycker vi spelade bra.
Fudge



Joined: Sep 29, 2003

Post   Posted: Oct 22, 2004 - 11:55 Reply with quote Back to top

Nu har väl Fejd i och för sig 3+ td diff Smile
SideshowBob



Joined: Aug 02, 2003

Post   Posted: Oct 22, 2004 - 12:34 Reply with quote Back to top

Landori Bågmän - Isstjärnorna 1-1

Efter många om och men så fick vi äntligen en kommentar från de svårfångade Alverna.

Kapten Fil-Gawen kommenterar "Ett kryss är som ett nederlag för oss - vi spelar alltid för att vinna och allt annat än vinst är skamligt.

All heder till de skickligt hårdslående människorna som kompenserade sin något bristfälliga teknik och elegans med sin styrka, som visade sig oss övermäktig. Dock är vi ju överlägsna rent utseendemässigt jämfört med dessa skelögda svettdoftande barbarer. Att man inte ens har anständighet nog att vaxa bröstet samt kamma upp frisyren i en perfekt snedbena innan match är förkastligt

Vi har mest erfarenhet från att ligga inne i skogen och skjuta ner alla som försöker komma oss nära så vårt närkampsspel är något sviktande

Om vi får igång detta, så ska vi nog slutligen kunna visa de lägre stående rasena att det är vi alver som är mest lämpade att spela detta spel Blod Boll!.
Ludicruz



Joined: Jan 06, 2004

Post   Posted: Oct 22, 2004 - 14:11 Reply with quote Back to top

Hehehehehe...satan...jag blev upptäckt.

Skämt åsido...helt rätt! Jag var så inställd på det faktum att de 4 första matcherna slutade 2-0 så jag räknade in 2-0 till Rampage... Very Happy
Mao måste jag vinna med 4 mål i min match för att vinna gruppen!

Nittistrand! Se upp! Offensivens offensiv planeras! Mr. Green
Fudge



Joined: Sep 29, 2003

Post   Posted: Oct 22, 2004 - 15:57 Reply with quote Back to top

Nu är Grupp Eld lika långt kommen som grupp vind. Även här är matchen avgörande för vilka som hamnar på 2-4 placeringarna. Där i grupp Elds fall ifall chaireas vinner kommer han på en andra plats förlorar han så blir han sist och kommr på en tredje plats vid oavgjort.
Snacka om att ha ödet i sina egna händer Smile.
Alla inblandade får gärna skriva här eler hojta till ifall dt finns möjlighet att kolla på matcherna.
Idolen



Joined: Aug 02, 2003

Post   Posted: Oct 22, 2004 - 16:19 Reply with quote Back to top

Håller inte med om att bara TD's ska avgöra vilken placering man får vid lika poäng. Trots att det svider i hjärtat som gammal WE coach, så har cas en hel del med spelet att göra, ( fråga dvärgarna), även för att vinna matcher. Så mitt förslag är att TR ska vara med i ekvationen på något sätt.

Inbördesmöte, TR, TD skillnad, slantsingling.

Det låter lite rättvisare mot alla lag som inte kan springa in 4-5 td's varje match.
Eller så byter man plats på TR och TD skillnad, allt för att slippa slantsinglingen, för det är väl det tråkigaste sättet att avgöra något på.

En åsikt från en som rent taktiskt har sett till att hamna utanför tätstriden för att bli brutalt underskattad av motsåndarna i KO turneringen.... Embarassed

_________________
1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d
Rampage76



Joined: Aug 02, 2003

Post   Posted: Oct 22, 2004 - 16:53 Reply with quote Back to top

Idolen wrote:
Håller inte med om att bara TD's ska avgöra vilken placering man får vid lika poäng. Trots att det svider i hjärtat som gammal WE coach, så har cas en hel del med spelet att göra, ( fråga dvärgarna), även för att vinna matcher. Så mitt förslag är att TR ska vara med i ekvationen på något sätt.

Inbördesmöte, TR, TD skillnad, slantsingling.

Det låter lite rättvisare mot alla lag som inte kan springa in 4-5 td's varje match.
Eller så byter man plats på TR och TD skillnad, allt för att slippa slantsinglingen, för det är väl det tråkigaste sättet att avgöra något på.

En åsikt från en som rent taktiskt har sett till att hamna utanför tätstriden för att bli brutalt underskattad av motsåndarna i KO turneringen.... Embarassed


Men de som springer in mest TD´s är ju de som brukar få högst TR, så då spelar det väl egentligen ingen roll.
Målskillnad är bra tycker jag, det är en gammal beprövad grej som funkar i alla sporter och borde därför funka här med.
Idolen



Joined: Aug 02, 2003

Post   Posted: Oct 23, 2004 - 18:05 Reply with quote Back to top

Quote:


Men de som springer in mest TD´s är ju de som brukar få högst TR, så då spelar det väl egentligen ingen roll.
Målskillnad är bra tycker jag, det är en gammal beprövad grej som funkar i alla sporter och borde därför funka här med.
Men å andra sidan brukar dom lagen som gör mest TD få hålla sig till 11 spelare i början, eftersom dom oftast måste byta ut folk med jämna mellanrum... Tyckte bara att TR borde ha nåt med saken att göra för att använda slantsingling som absolut sista utväg.
Är TR med i beräkningen kanske man behåller den där nigglade Line spelaren utan skill eller struntar i att köpa en re-roll för att komma upp i högre TR, det finns mkt mer att påverka själv, istället för att lämna allt till slumpen...
Fudge



Joined: Sep 29, 2003

Post   Posted: Oct 23, 2004 - 22:06 Reply with quote Back to top

Håller inte helt med någon då TR kan bero på en mängd saker, speciellt i början då hur mycket pengar man får in spelar en stor roll.
Enligt min åsikt så bör följande ordning gälla.

1. Poäng
2. Inbördes möte
3. Minst antal förluster ( vilket jag tycker speglar ett jämnare lag, och därför bör gå för antal vunna matcher ). Ex vid fyra spelade matcher ett lag med en vinst och 3 oavgjorde och ett lag med 2 vinster ohch 2 förluster. Då jag anser att det lag som inte har förlorat är det bättre laget även om det andra har fler vinster.
4. Flest vunna matcher.
5. Minst antal tillsläppta Td´s. Vilket borde tala om en stabil spelstil oavsett lag typ.
6. TD´s + cas. Beroende på att bara ta det ena eller det andra ger en väldig fördel till de olika lag som finns i Blod Boll. Jag tycker att en match som vinns med 2-0 kan vara lika stabil som en som vinns med 4-0 , men vissa lag har mycket svårare att få in så många poäng på en match. Det samma kan sägas om cas. Vissa lag helt enkelt gjorde för att de ska få fler av respekive cas eller TD, eller i vissa fall en bladad kompott.
Så en kombination av de båda borde ju jämna till de olika lagens olika grund styrkor.

Och är det fortfarande oavgjort efter alla de här kriterierna, är lagen så jämna att slantsingling nog är det rättvisaste sättet.
Bara min åsikt på ämnet iaf.
Idolen



Joined: Aug 02, 2003

Post   Posted: Oct 24, 2004 - 20:05 Reply with quote Back to top

#me Bugar mitt huvud i vördnad för Fudge som gett ämnet en rejäl funderare och kommit fram till ett förslag som jag ställer mig bakom till 100%

_________________
1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d
Fejd



Joined: Aug 02, 2003

Post   Posted: Oct 25, 2004 - 03:27 Reply with quote Back to top

Då uppkommer ju oxå problematiken med conceadade och forfittade matcher... Det vinnande laget där kommer ju antagligen inte att ha så bra målskillnad som dom borde ha, inte lika många cas å så vidare..

Annars anser jag att målskillnad bör ligga högt upp på listan över tiebreakers. Detta baserat på att det främjar ett öppnare och snabbare spel som förhoppningsvis oxå e roligare å titta på. Alla lag som e med i ligan kan ju utan större problem göra en 2turns TD om dom bara vill. Smile
Den höga representationen av mer bash inriktade lag som hellre vill reducera motståndet än spela in extra bollar behöver inte premieras mera. Det e svårt nog å få alver å överleva nån längre tid i en liga som det är så premiera dom istället...
Nu tycker jag ju visserligen att Fudges lista e rätt bra å ställer mig bakom den om man plockar bort CAS ur ekvationen där så listan ser ut som följer:
1. Poäng
2. Inbördes möte
3. Minst antal förluster
4. Flest vunna matcher.
5. Minst antal insläppta Td´s.
6. TD´s

Å som en liten fotnot så räknas ju ditt foulande in i den CAS score du får från klienten oxå å jag tycker definitivt att det e nog mycket foulande som det e utan att det desutom ska vara så att man kan börja tjäna på det...
Fejd



Joined: Aug 02, 2003

Post   Posted: Oct 25, 2004 - 03:29 Reply with quote Back to top

Å på det foul refererade temat så slänger jag in min senast match rapport oxå:

Quote:

<b>"Hämd!"</b>
Var det enda ord som Brand hade å säga efter matchen.
En otroligt ful tillställning från hundarnas sida som foulade sig igenom hela matchen. När dommaren dessutom vägrar visa ut dom oavsett om dom har mutat honom eller inte å istället skickar ut piraterna när dessa betalar tillbaka med samma mynt så känns det hela rätt uppgjort på förhand. Lägg sen på att turen definitivt inte var på piraternas sida den här mörka dagen när man hade inte mindre än <b>5</b> missade 2t blockar på bollhållaren (samt 1 lyckad 2t å 1 lyckad 1t).

Coach Stålfot, Dunfjats representant på platsen har tagit det hela lite mer handgripligt än Kapten Brand och utlyst en allmän belöning till alla lag som avlivar medlemmar av Helveteshundarna. Belöningen sägs bestå av en helkväll för relevant lag på Krilloans bästa uteställen för varje avlivad helveteshund. Alla kostnader för detta betalas naturligtvis av Dunfjats handelshus. Och det ska oxå utdelas hedersomnämnande i Piraterna lag rullor till berörda lag.

Vi kan oxå räkna med att om hundarna någonsin kommer att våga möta piraterna igen så kommer Brand och hans mannar att göra allt föt å avliva så många som möjligt av dem samt offentlig skända dom avlidnas inälvor och mata hajarna med så många som möjligt ur deras coaching personal...


Irriterande att html taggarna funkar olika mellan forumet å rapport sidorna.. Evil or Very Mad
Display posts from previous:     
 Jump to:   
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Log in to check your private messages View next topic